پروپرانولول می‌تواند خطر سرطان را کاهش داد

maryam01
گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف مسدود‌گرهای بتا دارای تاثیرات ضدسرطانی در سلول‌های سرطانی و نیز نمونه‌های حیوانی است. با این حال، تحقیقات بالینی و پزشکی بعد از استفاده از مسدودگرهای بتا و با توجه به خطر بروز سرطان، نتایج متناقض و متغایری نشان داده است. در این‌جا می‌خواهیم رابطه‌ی بین پروپرانولل و خطر سرطان را شناسایی کنیم. با استفاده از بانک اطلاعاتی بیمه‌ی سلامت در سال ۲۰۰۰ دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند: یک گروه که مصرف پروپرانولول در آنها بیشتر از ۶ ماه بوده و گروهی دیگر بدون پروپرانولول، که معیار تمایل آنها با هم مقایسه شد. همچنین از مدل مخاطره‌ی متناسب کاکس برای تعیین میزان خطا (HR) و ۹۵ درصد بازه‌ی اطمینان (Cis) سرطان در ارتباط با درمان پروپرانولول استفاده شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مصرف مسدود‌گرهای بتا دارای تاثیرات ضدسرطانی در سلول‌های سرطانی و نیز نمونه‌های حیوانی است. با این حال، تحقیقات بالینی و پزشکی بعد از استفاده از مسدودگرهای بتا و با توجه به خطر بروز سرطان، نتایج متناقض و متغایری نشان داده است. در این‌جا می‌خواهیم رابطه‌ی بین پروپرانولل و خطر سرطان را شناسایی کنیم.
با استفاده از بانک اطلاعاتی بیمه‌ی سلامت در سال ۲۰۰۰ دو گروه مورد بررسی قرار گرفتند: یک گروه که مصرف پروپرانولول در آنها بیشتر از ۶ ماه بوده و گروهی دیگر بدون پروپرانولول، که معیار تمایل آنها با هم مقایسه شد. همچنین از مدل مخاطره‌ی متناسب کاکس برای تعیین میزان خطا (HR) و ۹۵ درصد بازه‌ی اطمینان (Cis) سرطان در ارتباط با درمان پروپرانولول استفاده شد.
نمونه‌ی تحقیقاتی شامل ۲۴۲۳۸ بیمار بود. بعد از یک بازه‌ی ۱۲ ساله، میزان شیوع تصاعدی پیشرفت سرطان در گروه مصرف‌کننده‌ی پروپرانولول بسیار پایین بود (HR برابر ۷۵/۰ و ۹۵/۰درصد CI برابر ۶۷/۰ تا ۸۵/۰). بیمارانی که درمان با استفاده از پروپرانولول روی آنها انجام شد خطر بروز سرطان به طور چشمگیری در سر و گردن (HR برابر ۵۸/۰ و ۰/۹۵ درصد CI برابر ۳۵/۰ تا ۹۵/۰( سرطان مری (HR برابر ۳۵/۰ و ۹۵/۰درصد CI برابر ۱۳/۰ تا ۹۶/۰(، معده (HR برابر ۵۴/۰ و ۹۵/۰درصد CI برابر ۳۰/۰ تا ۹۸/۰(، روده (HR برابر ۶۸/۰ و ۹۵/۰درصد CI برابر ۴۹/۰ تا ۹۳/۰( و پروستات (HR برابر ۵۲/۰ و ۹۵/۰درصد CI برابر ۳۳/۰ تا ۸۳/۰( کاهش یافت. بررسی تأثیر پروپرانولول در مراقبت و محافظت از سر و گردن، معده، روده و سرطان پروستات در یک بازه‌ی هزار روزه بسیار چشمگیر بود.
(منبع: mayoclinic)

مصرف قرص پروپرانولول برای تپش قلب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ