تصلب شریان‌ها، آنژین صدری و سکته قلبی

maryam01
تصلب شریان‌ها یک فرآیند تدریجی است که در آن رسوبات کلسترول در دیواره‌ی سرخرگ‌ها جمع می‌شود. رسوبات کلسترولی باعث سفت شدن دیواره‌های سرخرگی شده و مجرای داخلی آن را تنگ‌تر می‌کنند. سرخرگ‌هایی که به خاطر تصلب شریان‌ها تنگ می‌شوند نمی‌توانند خون کافی را برای پشتیبانی از عملکرد طبیعی بخش‌های مختلف بدن انجام دهند. برای مثال تصلب شریان‌های سرخرگ‌های پا باعث کم شدن روند خون‌رسانی به پا می‌شود. این کاهش باعث بروز درد هنگام راه رفتن یا تمرین کردن، زخم شدن پا و یا تأخیر در التیام زخم‌های پا می‌شود. در واقع تصلب شریان‌های سرخرگی می‌تواند به سکته قلبی، زوال عقل عروقی یا سکته‌‌ مغزی بینجامد. تصلب شریان‌ها و آنژین صدری آنژین صدری در واقع درد یا فشار سینه است و زمانی رخ می‌دهد که منبع تأمین خون و اکسیژن عضله‌ی قلبی نتوانند نیاز این عضله‌ را تأمین کنند.

تصلب شریان‌ها یک فرآیند تدریجی است که در آن رسوبات کلسترول در دیواره‌ی سرخرگ‌ها جمع می‌شود. رسوبات کلسترولی باعث سفت شدن دیواره‌های سرخرگی شده و مجرای داخلی آن را تنگ‌تر می‌کنند. سرخرگ‌هایی که به خاطر تصلب شریان‌ها تنگ می‌شوند نمی‌توانند خون کافی را برای پشتیبانی از عملکرد طبیعی بخش‌های مختلف بدن انجام دهند. برای مثال تصلب شریان‌های سرخرگ‌های پا باعث کم شدن روند خون‌رسانی به پا می‌شود. این کاهش باعث بروز درد هنگام راه رفتن یا تمرین کردن، زخم شدن پا و یا تأخیر در التیام زخم‌های پا می‌شود. در واقع تصلب شریان‌های سرخرگی می‌تواند به سکته قلبی، زوال عقل عروقی یا سکته‌‌ مغزی بینجامد.
تصلب شریان‌ها و آنژین صدری
آنژین صدری در واقع درد یا فشار سینه است و زمانی رخ می‌دهد که منبع تأمین خون و اکسیژن عضله‌ی قلبی نتوانند نیاز این عضله‌ را تأمین کنند. وقتی سرخرگ‌های کرونری قلب بین ۵۰ تا ۷۰ درصد تنگ بشوند، سرخرگ‌ها نمی‌توانند اکسیژن لازم را برای عضله‌ی قلب در حین ورزش و یا سایر فعالیت‌هایی که به اکسیژن زیادی نیاز دارد تأمین کنند. میزان کم و ناکافی اکسیژن برای رسیدن و تأمین نیازهای قلب منجر به آنژین می‌شود.
علائم آنژین فعالیتی، معمولا چیزی مثل فشار، سنگینی و یا بروز درد در سینه است. این درد می‌تواند به گردن، فک، بازوها، کمر و حتی دندان‌‌ها نفوذ کرده و با تنگی نفس، حالت تهوع یا عرق سرد همراه باشد.
تصلب شریان‌ها و سکته قلبی
معمولا ممکن است سطح رسوبات کلسترولی در سرخرگ‌های کرونری قلب دچار پارگی شود، و در نتیجه لخته‌‌ی خون در سطح رسوبات شکل بگیرد. این لخته منجر به مسدود شدن جریان خون سرخرگی شده و به حمله‌ی قلبی می‌انجامد. علت این پارگی که منجر به شکل‌گیری لخته می‌شود کاملا ناشناخته است، اما برخی عوامل مانند سیگار کشیدن و یا سایر مصارف نیکوتین، بالا رفتن چگالی کمِ کلسترول لیپوپروتئین، بالا رفتن میزان آدرنالین، فشار خون بالا و یا سایر عوامل محرک بیومکانیکی و مکانیکی می‌تواند آن را تشدید کند.
(منبع: webmd)

سکته قلبی زودرس چیست ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ