تاثیر مصرف کتانجک بر درمان گواتر

maryam01
گواتر، نام پزشکی تورم غده‌‌ تیروئید و بافت‌های اطراف آن است. بسیاری از محققان معتقدند که در اکثر موارد، این بیماری به خاطر عدم تعادل در عملکرد تیروئید به خاطر کمبود ید رخ می‌دهد.

گواتر، نام پزشکی تورم غده‌‌ تیروئید و بافت‌های اطراف آن است. بسیاری از محققان معتقدند که در اکثر موارد، این بیماری به خاطر عدم تعادل در عملکرد تیروئید به خاطر کمبود ید رخ می‌دهد.
کتانجک و ید
کتانجک: نوعی گیاه دریایی و سرشار از آهن و بسیاری مواد معدنی است. این گیاه در غالب مکمل به منظور پشتیبانی از عملکرد تیروئید استفاده می‌شود. افرادی که یکی از انواع تیروئید را داشته باشند پیش از مصرف مکمل‌های حاوی کتانجک باید حتما آن را با پزشک‌شان چک کنند.
اخیرا یک سری غذاهای رایج شناسایی شده که در روند مصرف ید دخیل بوده و در نتیجه باعث کاهش تولید هورمون تیروئید شده و به گواتر می‌انجامد. این غذاها که به آنها غذاهای گواترزا می‌گویند شامل سبزیجاتی از خانواده‌ی بروکلی، کلم‌پیچ، کلم و خردل، سویا، و برخی دانه‌هایی هستند که در غذای حیوانات استفاده می‌شوند.
کتانجک، چه به صورت رسیده و تازه و یا پودری، غنی‌ترین منبع ید آلی محسوب می‌شود. این گیاه به ترمیم کمبود مواد معدنی کمک کرده و یک غذای محافظت‌کننده بسیار عالی است که در درمان کم‌اشتهایی، پیشگیری از وقوع گواتر و یا غلبه بر آن و نیز بازسازی و حفظ عملکرد درست تمام غده‌ها نقش و تاثیر بسزایی دارد. از طرفی برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که کتانجک در تقویت عملکردهای مغزی هم بسیار موثر است.
به خاطر وجود ید و خاصیت غنی آن، کتانجک در بسیاری از سرزمین‌ها به عنوان دارویی برای پیشگیری از گواتر شناخته‌شده است. با این همه برخی محققان دریافته‌اند که این گیاه می‌تواند در متعادل کردن و یا باز گرداندن غده‌ی متورم پروستات به حالت عادی و نیز برخی اختلالات خاص مردانه‌ی دیگر، نقش مهمی ایفا کند. در واقع عملکرد کتانجک بر روی پروستات، در قالب تقویت مواد غذایی مورد نیاز این عضو و میزان گردش خون در بافت‌های آن است.
(منبع: medicinenet)

همه چیزهایی که باید درباره گواتر بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ