تاثیر تمرینات مقاومتی بر درمان بیماری کبد چرب

maryam01
تمرین‌های مقاومتی در باشگاه باعث کاهش چربی کبد می‌شود. برای بیمارانی که محدودیت‌های فیزیکی خاصی داشته و یا باید تحرک کمی داشته باشند و این مسئله آنها را از انجام تمرینات اروبیک باز می‌دارد، ورزش‌های مقاومتی می‌تواند گزینه‌ی مفیدی باشد. همان‌طور که می‌دانید بیماری کبد چرب یعنی زمانی که ۵ تا ۱۰ درصد کبد را چربی تشکیل دهد. این بیماری بر ۳۰ درصد از بیماری‌های عمومی تاثیر گذاشته و رایج‌ترین بیماری کبدی در غرب محسوب می‌شود. اضافه‌وزن، چاقی شکمی، دیابت‌ها، زیادی لیپید در خون و خصوصا تری‌گلیسیرید باعث افزایش خطر بیماری کبد چرب شده که می‌تواند به التهاب و سیروز کبد بینجامد. این بیماری اغلب بی‌نشانه است و افرادی که این بیماری را دارند در مقایسه با افراد سالم معمولا می‌گویند که احساس خستگی مفرط داشته و یا شور و نشاط کمتری دارند.

تمرین‌های مقاومتی در باشگاه باعث کاهش چربی کبد می‌شود. برای بیمارانی که محدودیت‌های فیزیکی خاصی داشته و یا باید تحرک کمی داشته باشند و این مسئله آنها را از انجام تمرینات اروبیک باز می‌دارد، ورزش‌های مقاومتی می‌تواند گزینه‌ی مفیدی باشد.
همان‌طور که می‌دانید بیماری کبد چرب یعنی زمانی که ۵ تا ۱۰ درصد کبد را چربی تشکیل دهد. این بیماری بر ۳۰ درصد از بیماری‌های عمومی تاثیر گذاشته و رایج‌ترین بیماری کبدی در غرب محسوب می‌شود. اضافه‌وزن، چاقی شکمی، دیابت‌ها، زیادی لیپید در خون و خصوصا تری‌گلیسیرید باعث افزایش خطر بیماری کبد چرب شده که می‌تواند به التهاب و سیروز کبد بینجامد.
این بیماری اغلب بی‌نشانه است و افرادی که این بیماری را دارند در مقایسه با افراد سالم معمولا می‌گویند که احساس خستگی مفرط داشته و یا شور و نشاط کمتری دارند. باید گفت که کبد چرب به خاطر مشکلات متابولیسمی مانند دیابت‌ها و بیماری‌های قلبی‌عروقی، باعث ایجاد وضعیت بیمارگونگی و مرگ و میر می‌شود. از آنجایی که درمان دارویی برای این بیماری بسیار محدود بوده یا اصلا موجود نیست، تلاش اصلی بر روی ایجاد تغییر در شیوه‌ی زندگی است.
تحقیقات نشان می‌دهد اگرچه بیماران کبد چرب، به اهمیت فعالیت‌های فیزیکی واقف هستند، اما اغلب انگیزه‌ی کافی برای شرکت در فعالیت‌ها خصوصا در تمرینات اروبیک ندارند. در واقع محققان در این تحقیق دریافتند که تمرینات در باشگاه باعث افت چشمگیر میزان کلسترول می‌شود. با فرض این‌‌که تمرینات فیزیکی باعث ایجاد مقاوت نسبت به انسولین می‌شود، می‌توان گفت که این مسئله به کاهش میزان تولید کلسترول در کبد و خون می‌انجامد.
پروفسور شیبولت طی یک جمع‌بندی می‌گوید: ما قویا به بیمارانی که کبد چرب دارند توصیه می‌کنیم که در فعالیت‌های فیزیکی شرکت کرده و خصوصا تمرینات مقاومتی و یا اروبیک انجام دهند، رژیم غذایی متعادلی داشته باشند و وزن‌شان را کم کنند.
(منبع: webmd)

چه زمانی نوشیدن آب موجب ایجاد کبد چرب می‌شود؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ