آسپرین می‌تواند خطر سرطان روده را در برخی افراد افزایش دهد

maryam01
بررسی تحقیقات انجام‌شده روی ۱۹۰۰۰ اروپایی نشان می‌دهد در شرایطی که مصرف مرتب آسپرین خطر پیشرفت سرطان روده را در بعضی از افراد از بین می‌برد، اما مزایای آن بر اساس عوامل ژنتیکی، در افراد مختلف متفاوت است. در بین آن دسته از افرادی که ژنوتیپ آنها شیوع کمتری دارد - در واقع باید گفت از هر نُه نفر، یک نفر ژنوتیپ متفاوت دارد- آسپیرین خطر این بیماری را نه افزایش می‌دهد، نه کاهش. برای آن دسته از افرادی که دو ژنوتیپ نادر دارند، مصرف آسپرین با بالا رفتن خطر سرطان روده، یا سرطان رود‌ه‌‌ بزرگ مرتبط است. یافته‌ها نشان می‌دهد با شناسایی آن دسته از افرادی که مزیت‌های مصرف آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بیشتر روی آنها تأثیر می‌گذارد، می‌توان خطر سرطان روده‌ی آنها را کاهش دهد.

بررسی تحقیقات انجام‌شده روی ۱۹۰۰۰ اروپایی نشان می‌دهد در شرایطی که مصرف مرتب آسپرین خطر پیشرفت سرطان روده را در بعضی از افراد از بین می‌برد، اما مزایای آن بر اساس عوامل ژنتیکی، در افراد مختلف متفاوت است.
در بین آن دسته از افرادی که ژنوتیپ آنها شیوع کمتری دارد – در واقع باید گفت از هر نُه نفر، یک نفر ژنوتیپ متفاوت دارد- آسپیرین خطر این بیماری را نه افزایش می‌دهد، نه کاهش. برای آن دسته از افرادی که دو ژنوتیپ نادر دارند، مصرف آسپرین با بالا رفتن خطر سرطان روده، یا سرطان رود‌ه‌‌ بزرگ مرتبط است.
یافته‌ها نشان می‌دهد با شناسایی آن دسته از افرادی که مزیت‌های مصرف آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بیشتر روی آنها تأثیر می‌گذارد، می‌توان خطر سرطان روده‌ی آنها را کاهش دهد.
مصرف مرتب آسپرین و یا داروهای NSAID به آن دسته از افرادی که وضعیت سلامت خوبی ندارند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود و این به خاطر عوارض جانبی ناپایدار و متغیر آن است. همانطور که می‌دانید آسپرین باعث رقیق کردن خون می‌شود، اما اخیرا محققان دریافته‌اند که به خونریزی داخلی هم می‌انجامد.
دکتر آندرو چن در بیمارستان ماساچوست ایالات متحده یک تحلیل ژنومی درباره‌ی ارتباط بین مصرف مرتب و مداوم آسپرین و NSAID و سرطان روده‌ی بزرگ انجام داد. او بر روی افرادی از پنج تحقیق مختلف بررسی‌هایی انجام داد. در انتها، این تیم تحقیقاتی دریافتند که مزیت‌های این دارو با توجه به تغییرات و تنوع ژنتیکی در این افراد، با هم متفاوت است. آنها افزودند مکانیسم‌هایی که در پشت این ارتباط وجود دارد هنوز ناشناخته مانده و به خوبی بررسی نشده است.
(منبع: medicinenet)

معجزه آسپرین تا سال ۲۰۵۰

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ