تاثیر روغن ماهی در برطرف کردن درد آرتروز چقدر است؟

maryam01
اگرچه تاکنون هیچ‌کس دلیل و مدرک محکمی مبنی بر این مسئله نیافته که روغن ماهی می‌تواند در برطرف کردن درد ناشی از آرتروز تاثیری داشته باشد، میلیون‌ها نفر همچنان از این روغن برای کاهش درد آرتروز استفاده می‌کنند. میلیون‌ها نفر در آمریکا از انواع آرتروز به خاطر دررفتگی یا شکستن مفاصل رنج می‌برند. مفاصلی همچون لگن، مچ دست، زانوها که مفاصل ضربه‌گیر محسوب می‌شوند جزو مفاصلی هستند که بیشتر در معرض شکستن یا فرسودگی و آسیب به غضروف‌ها قرار دارند. وقتی غضروف مربوط به این مفاصل بشکند، استخوان موجود بین دو مفصل بر روی هم ساییده می‌شوند و منجر به ایجاد تَرَک شده و در نتیجه فرد احساس درد خواهد داشت.تحقیقات زیادی ثابت کرده است که روغن ماهی سرشار از ترکیباتی اعم از چربی‌های امگا۳ است.

اگرچه تاکنون هیچ‌کس دلیل و مدرک محکمی مبنی بر این مسئله نیافته که روغن ماهی می‌تواند در برطرف کردن درد ناشی از آرتروز تاثیری داشته باشد، میلیون‌ها نفر همچنان از این روغن برای کاهش درد آرتروز استفاده می‌کنند. میلیون‌ها نفر در آمریکا از انواع آرتروز به خاطر دررفتگی یا شکستن مفاصل رنج می‌برند. مفاصلی همچون لگن، مچ دست، زانوها که مفاصل ضربه‌گیر محسوب می‌شوند جزو مفاصلی هستند که بیشتر در معرض شکستن یا فرسودگی و آسیب به غضروف‌ها قرار دارند. وقتی غضروف مربوط به این مفاصل بشکند، استخوان موجود بین دو مفصل بر روی هم ساییده می‌شوند و منجر به ایجاد تَرَک شده و در نتیجه فرد احساس درد خواهد داشت.
تحقیقات زیادی ثابت کرده است که روغن ماهی سرشار از ترکیباتی اعم از چربی‌های امگا۳ است. در واقع هر رژیم غذایی حاوی چربی‌های امگا۳ این قابلیت را دارد که بتواند علائم آرتروز را از بین ببرد. امگا۳ نه تنها از بروز این بیماری پیشگیری می‌کند، بلکه می‌تواند مانع از پیشرفت این بیماری در نقاط آسیب‌دیده شود. امگا۳ دارای ترکیباتی به نام پروتکتین‌ها و ریسالوین‌ها است که این قابلیت را دارند که تا حدی التهاب را کاهش داده تا بیش از آن به بافت‌ها آسیب وارد نشود.
توصیه‌های سلامت
انجمن سلامت آمریکا پیشنهاد می‌کند که هفته‌ای دو بار سعی کنید غذاهای حاوی ماهی بخورید. آن دسته از افرادی که ماهی دوست ندارند، می‌توانند از مکمّل‌های روغن ماهی استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که مصرف هر نوع مکمّلی می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. بنابراین حتما سعی کنید به توصیه پزشک و تحت نظارت او این مکمّل‌ها را مصرف کنید.
چند نکته:
– افرادی که به راحتی به خاطر اختلال خونریزی، بدن‌شان کبود می‌شود و یا آن دسته از افرادی که از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون مانند آسپیرین استفاده می‌کنند، باید با احتیاط اسیدهای چرب امگا۳ مصرف کنند.
– مصرف روغن ماهی می‌تواند منجر به نفخ، گاز معده، آروغ زدن و یا اسهال شود.
(منبع: mayoclinic)

آیا مصرف روغن ماهی تاثیری در درمان افسردگی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ