از بین بردن پلاک‌های خونی‌ مغزی مربوط به آلزایمر با استفاده سونوگرافی

maryam01
اخیرا محققان توانسته‌اند با استفاده از سونوگرافی، پلاک‌های خونی‌ آمیلوئیدی را در مغز موش‌های که آلزایمر داشتند تجزیه کرده و از بین ببرند.

اخیرا محققان توانسته‌اند با استفاده از سونوگرافی، پلاک‌های خونی‌ آمیلوئیدی را در مغز موش‌های که آلزایمر داشتند تجزیه کرده و از بین ببرند. از طرفی این روش باعث شد که علائم شناختی در موش‌های درمان‌شده هم تقویت شود. محققان امیدوارند که این یافته‌ها بتواند به روشی ارزان برای درمان آلزایمر تبدیل شود.
بیماری آلزایمر، یکی از رایج‌ترین اشکال زوال عقل بوده و یک بیماری لاعلاج و پیشرونده‌ی مغزی است که با کم شدن قدرت حافظه و عدم توانایی در انجام کارهای روزمره همراه خواهد بود.
از بین بردن پلاک‌های خونی‌، افزایش قدرت شناخت
محققان معتقدند که بسیاری از علائم آلزایمر در مقیاس گسترده‌ای به دلیل پروتئین‌های بتای آمیلوئیدی ایجاد می‌شود که در مغز انباشته شده و به آن آسیب وارد می‌کند. آنها به این نتیجه رسیدند که استفاده از پرتوهای فراصوتی، حتی در صورت عدم مصرف دارو می‌تواند مزیت‌هایی برای مغز افراد آلزایمری به همراه داشته باشد.
طی چند هفته آزمایش، محققان با استفاده از سونوگرافی روی موش‌ها آزمایش‌هایی انجام دادند تا میزان پیشرفت و از بین رفتن پلاک‌های خونی را با در نظر گرفتن بیماری آلزایمر شناسایی کنند. این آزمایش نخست با تزریق حباب‌های گازی به موش‌های آغاز شد که باعث تأثیر بیشتر پرتوهای فراوتی می‌شد. تمام موش‌ها، آزمایش‌های شناختی انجام دادند. در انتها موش‌ها مردند و مغز آنها مورد آزمایش قرار گرفت.
محققان دریافتند که در ۷۵ درصد از موش‌ها، پرتو فراصوت باعث کاهش پلاک‌های خونی آمیلوئیدی مغز آنها شد. در این روش درمانی هیچ یک از بافت‌های مغز آسیبی ندید. با همه‌ی این اوصاف، داروهایی که در انسان باعث از بین بردن پلاک‌های خونی مغز می‌شود چندان در از بین بردن علائم آلزایمر یا پیشگیری از وقوع آن با موفقیت روبرو نبوده‌اند و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.
(منبع: medicinenet)

پیشگیری از بیماری آلزایمر با رژیم غذایی عادی و شیوه‌ی زندگی مناسب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ