اگر کاندیدای سزارین هستید، حتما این مطلب را بخوانید!

mojtaba
دکتر مینو آیرملو، دارای بورد متخصص جراحی زنان و زایمان: سزارین یک روش جراحی برای زایمان است که می‌تواند در صورت بروز عوارض بارداری یا در صورتی که مادر پیش‌تر نوزادی از طریق سزارین به‌دنیا آورده و تمایل به زایمان طبیعی نداشته باشد، زودتر از زایمان طبیعی برنامه‌ریزی شود. هر چند معمولا تا هنگام وضع حمل، نیاز به سزارین مشخص نمی‌شود.

دکتر مینو آیرملو، دارای بورد متخصص جراحی زنان و زایمان :

سزارین یک روش جراحی برای زایمان است که می‌تواند در صورت بروز عوارض بارداری یا در صورتی که مادر پیش‌تر نوزادی از طریق سزارین به‌دنیا آورده و تمایل به زایمان طبیعی نداشته باشد، زودتر از زایمان طبیعی برنامه‌ریزی شود. هر چند معمولا تا هنگام وضع حمل، نیاز به سزارین مشخص نمی‌شود.

اگر شما باردار هستید و درمورد سزارین اطلاعات کافی دارید، ما می‌توانیم شما را در آماده شدن برای سزارین راهنمایی کنیم.

دلایل انجام سزارین چیست؟

در برخی موارد وابسته به شرایط سلامت مادر و نوزاد، سزارین نسبت به زایمان طبیعی گزینه ایمن‌تری برای مادر یا نوزاد است.

 پزشک در شرایط زیر می‌تواند انجام سزارین را به مادر پیشنهاد کند:

وضع حمل نمی‌تواند به‌صورت طبیعی انجام شود: رایج‌ترین دلیل برای انجام سزارین، توقف وضع حمل است. در شرایطی که باوجود انقباضات قوی طی چند ساعت، لگن به اندازه کافی باز نشده یا سر نوزاد به قدری بزرگ باشد که نتواند از کانال تولد عبور کند، وضع حمل به شکل طبیعی امکان‌پذیر نبوده لذا پزشک سزارین انجام می‌دهد.

نوزاد اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند: اگر پزشک درمورد رسیدن اکسیژن به نوزاد نگران باشد یا ضربان قلب نوزاد تغییر کرده باشد، سزارین بهترین گزینه برای زایمان خواهد بود.

نوزاد در موقعیت غیرعادی قرار گیرد: در شرایطی که ابتدا پاها، شانه یا باسن نوزاد به کانال تولد وارد شده یا نوزاد به یک طرف قرار گرفته باشد (Transverse)، سزارین می‌تواند ایمن‌ترین روش برای به‌دنیا آوردن نوزاد باشد.

مادر دو قلو، سه قلو یا چند قلو باردار باشد: در این شرایط بسیار محتمل است که یکی از نوزادان در موقعیت غیرعادی قرار گیرد، بنابراین پزشک از سزارین استفاده می‌کند.

وجود مشکل برای جفت: اگر قبل از وضع حمل، جفت از رحم جدا شود (قطع جفت) یا اینکه جفت دهانه لگن را پوشانده باشد، سزارین می‌تواند به‌عنوان ایمن‌ترین راه برای زایمان استفاده شود.

بند ناف دچار مشکل شود: در شرایطی که یک حلقه از بند ناف داخل لگن و جلوتر از نوزاد سر بخورد یا اینکه بند ناف حین انقباضات رحم فشرده شده باشد، سزارین می‌تواند تجویز شود.

نگرانی برای سلامت مادر: در شرایطی که مادر دچار عارضه‌ای مانند بیماری‌های ناپایدار قلبی یا فشارخون بالا باشد که وضع حمل را خطرناک می‌کند، پزشک سزارین را برای مادر تجویز خواهد کرد. همچنین در موارد ابتلای مادر به عفونت‌هایی مانند تبخال در ناحیه تناسلی (Genital Herps) یا ایدز (HIV) که احتمال انتقال آن به نوزاد حین تولد طبیعی وجود دارد، استفاده از سزارین توصیه می‌شود.

نگرانی برای سلامت نوزاد: در برخی موارد، انجام سزارین برای نوزادی که شرایط رشد خاصی دارد مانند هیدروسفالی (افزایش مایع مغزی-نخاعی در جمجمه)، مناسب‌تر و ایمن‌تر است.

در صورت داشتن تجربه سزارین قبلی: باوجود داشتن سابقه سزارین (وابسته به نوع برش در رحم و فاکتورهای دیگر)، انجام زایمان طبیعی امکان‌پذیر است اما پزشک می‌تواند سزارین را تجویز کند.

برخی مادران برای جلوگیری از مشکلات همراه با زایمان طبیعی یا تمایل به داشتن زایمان برنامه‌ریزی شده، برای نوزاد اول خود تقاضای سزارین دارند. در صورتی که زایمان برنامه‌ریزی شده اهمیت زیادی نداشته باشد، پیشنهاد می‌شود که برای انتخاب بهترین گزینه با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی سزارین به چه صورت است؟

ابتدا مادر تحت بیهوشی قرار می‌گیرد. شکم با مواد ضدعفونی‌کننده تمیز شده و با قرار دادن ماسک، اکسیژن‌رسانی کافی به نوزاد فراهم می‌شود.

پزشک یک برش روی دیواره شکم ایجاد می‌کند. این برش می‌تواند طولی یا عرضی باشد (برش افقی که زیر شکم ایجاد می‌شود به برش بیکینی نیز معروف است). در ادامه یک برش 5/7 تا 10سانتی‌متری در دیواره رحم ایجاد می‌شود. پزشک از طریق این دو برش نوزاد را خارج می‌کند. درنهایت، بند ناف را بریده و برش‌های ایجاد شده را بخیه می‌زند.

بعد از سزارین

از آنجا که سزارین یک جراحی سنگین است، زمان بهبود برای این نوع زایمان نسبت به زایمان طبیعی طولانی‌تر خواهد بود. وابسته به شرایط ممکن است مادر برای 4-3‌روز در بیمارستان بستری باشد.

با ازبین رفتن اثر بی‌حسی، درد در ناحیه زخم جراحی حس می‌شود. برای کاهش درد نیاز به مصرف مسکن خواهد بود. همچنین ممکن است مادر مشکلات تنفسی را نیز تجربه کند. به‌دلیل برش رحم، بعد از جراحی ممکن است ترشحات واژنی مشاهده شود. این ترشحات قرمز‌رنگ هستند و تدریجا به رنگ زرد تغییر خواهند یافت. اگر خونریزی شدید باشد یا ترشحات واژنی بوی بدی داشته باشد باید به پزشک خود مراجعه کنید.

دکتر مینو آیرملو، دارای بورد متخصص جراحی زنان و زایمان  از دانشگاه شهید بهشتی و متخصص جراحی زیبایی از اروپا و کانادا هستند. ایشان به‌عنوان بانوی موفق سال92 در عرصه پزشکی و با در‌اختیار داشتن تجربیات کلینیکی ارزنده آماده ارائه خدمات در زمینه جراحی زنان و زیبایی هستند.

تجربیات کلینیکی:

بیوپسی اندومتر به وسیله پایپل بدون بیهوشی و جراحی جهت تشخیص علل خونریزی‌های غیر‌طبیعی رحم، مشاوره و درمان اختلالات جنسی،‌ جراحی‌های زیبایی و ترمیمی زنان، ترکیب جراحی زیبایی و زنان: جراحی هیسترکتومی و آبدومینوپلاستی، سزارین و سفت کردن عضلات شکم، جراحی ترمیمی کف لگن و زیبایی، جراحی ساسپِنشن و اختلالات لگن، هیسترکتومی واژینال، اسفنکتروپلاستی، مشاوره و درمان Vaginism، جراحی بیماری‌های پستان، جراحی زیبایی پستان، تزریق بوتاکس و فیلر اسید هیالورونیک در زیبایی زنان

آدرس و تلفن تماس: 

آدرس مطب‌: تهران، خیابان ولیعصر، نبش زعفرانیه، ساختمان پزشکان زعفرانیه (پلاک 1590)، طبقه‌10، واحد‌49

تلفن: 02122759036 

آدرس بیمارستان‌: تهران، سعادت‌آباد، بین چهار‌راه سرو و میدان شهرداری، خیابان بخشایش، بیمارستان عرفان

تلفن: 02122358431

آدرس وب سایت: iromloo.com



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ