چطور زایمان بدون درد داشته باشیم؟

mojtaba
دکتر مینو آیرملو، دارای بورد متخصص جراحی زنان و زایمان: تولد فرزند برای بیشتر زوج‌ها تحقق یک آرزو است. هنگامی که مادران با سوالات بی‌شمار درمورد زایمان روبه‌رو می‌شوند سوالات بی‌جواب خود را با افراد مسن‌تر، دوستان و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده و پاسخ می‌گیرند که برخی پاسخ‌ها می‌تواند باعث ایجاد ترس و درک ناصحیح از بارداری و زایمان شود.

دکتر مینو آیرملو، دارای بورد متخصص جراحی زنان و زایمان :
 
تولد فرزند برای بیشتر زوج‌ها تحقق یک آرزو است. هنگامی که مادران با سوالات بی‌شمار درمورد زایمان روبه‌رو می‌شوند سوالات بی‌جواب خود را با افراد مسن‌تر، دوستان و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده و پاسخ می‌گیرند که برخی پاسخ‌ها می‌تواند باعث ایجاد ترس و درک ناصحیح از بارداری و زایمان شود.

حین زایمان، دهانه رحم، رحم، واژن و لگن دچار کشش شده که منجر به کشش فیبرهای عصبی مربوط به آنها و ایجاد درد می‌شود. بافت‌های نرم با فشار جمجمه جنین فشرده شده و درد را بیشتر می‌کند. به‌همین دلیل پس از خارج شدن سر، درد شدید فروکش می‌کند.

در حال حاضر روش‌های زیر برای کاهش درد‌ هنگام زایمان مطرح هستند:

مسکن‌ها: تنها در مراحل اولیه زایمان که درد آنچنان زیاد نیست قابل استفاده هستند.

اکسیژن و ترکیبات نیتروژن-‌اکسیژن: استنشاق این ترکیبات جهت تسکین درد مفید بوده و در عین حال برای مادر و نوزاد خطری ندارد اما تاثیر کمی در کاهش درد خواهد داشت.

یوگا حین بارداری: تحقیقات نشان داده برخی تمرینات یوگا و پرانایاما (Pranayama) در کاهش درد زایمان موثر هستند. دو تکنیک مهم در پرانایاما و یوگا برای داشتن زایمانی بدون درد عبارتند از: 1) براماری پارانایاما (Bhramari Pranayama) که با تنظیم سیستم نرواندوکرین به کاهش درد کمک می‌کند. 2) باداکوناسانا (Baddha Konasana) که باعث تقویت ارگان‌های تناسلی و ماهیچه‌های فعال حین وضع حمل می‌شود، در‌نتیجه موجب افزایش انعطاف‌پذیری آنها شده و درنهایت درد حین وضع حمل را کاهش می‌دهد. به‌طور کلی انجام حرکات یوگا، مودراس یا پرانایاما حین بارداری توصیه می‌شود.

هیپنوتیزم: هیپنوتیزم یک تکنیک ذهنی است که در فرآیندی به ذهن و جسم اجازه می‌دهد به آسایش برسد. با دستورالعمل‌هایی که در هیپنوتیزم داده می‌شود، احساس درد ناشی از انقباضات بهبود می‌یابد. در این تکنیک با جایگزینی تعبیر حس بسیار دردناک و زجرآور با تعبیر یک حس بسیار قوی به معنای اینکه تحمل دردها، مرا به مادر شدن و داشتن یک فرزند زیبا نزدیک می‌کند، زایمان با کمترین درد انجام می‌شود.

بسیاری از افراد معتقدند که هیپنوتیزم به معنای کنترل رفتارهای یک فرد است اما این تفکر درست نیست چراکه اگر شما نخواهید، هیچ‌کس نمی‌تواند شما را مجبور به انجام یا قبول چیزی کند.

زایمان در آب: زایمان در آب یک نوع آب‌درمانی جهت کنترل درد حین وضع حمل است. این روش برای تسکین درد‌های کمری بسیار موثر است. در این تکنیک، مادر در یک وان آب گرم می‌نشیند. در مرحله اول، گرما به‌طور قابل‌توجهی درد را تسکین می‌دهد. در‌حالی که رحم و دهانه رحم در حال باز شدن هستند، شناور بودن مادر و نوزاد در آب اجازه می‌دهد که نیروهای گرانش نه‌تنها لگن را باز کرده بلکه به خارج شدن نوزاد نیز کمک ‌کند. البته حس آسایشی که آب به وجود می‌آورد، می‌تواند موجب کاهش میزان انقباضات شود و در‌نتیجه باعث کند شدن وضع حمل گردد. از مشکلات این روش احتمال ورود آب به دستگاه تنفسی نوزاد و در‌نتیجه بروز عفونت است.

بی‌حسی اپیدورال: موثرترین روش برای تسکین درد است که در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیش از 85درصد مادران این روش را ترجیح می‌دهند. بی‌حسی اپیدورال (Epidural Anaesthesia) یک روش پیشرفته در مدیریت درد حین زایمان است که زایمان راحت برای مادران را تضمین می‌کند. این روش نوعی بیهوشی موضعی است که با تزریق داروهای بی‌حسی در مجاور طناب نخاعی و در طول ستون فقرات صورت می‌گیرد.

یک کاتتر کوچک بین دو مهره کمری (فضای اپیدورال) قرار داده می‌شود. از این ناحیه خارجی‌ترین لایه طناب نخاعی قابل دسترس است. با شروع درد، به‌منظور تسکین آنی ترکیبی از داروهای بی‌حسی از طریق کاتتر تزریق می‌شود. در روشی دیگر چند پمپ گردشی (Ambulatory) داروی بی‌حسی را به‌صورت پیوسته تزریق می‌کنند. با این حال مادر کاملا هوشیار است و می‌تواند پاهای خود را حرکت دهد.

نواحی تحت‌تاثیر

در این روش نواحی پایین‌تر از کمر بی‌حس می‌شود در‌حالی که تاثیری روی حرکات فرد ندارد.

دکتر مینو آیرملو، دارای بورد متخصص جراحی زنان و زایمان  از دانشگاه شهید بهشتی و متخصص جراحی زیبایی از اروپا و کانادا هستند. ایشان به‌عنوان بانوی موفق سال92 در عرصه پزشکی و با در‌اختیار داشتن تجربیات کلینیکی ارزنده آماده ارائه خدمات در زمینه جراحی زنان و زیبایی هستند.

تجربیات کلینیکی:

بیوپسی اندومتر به وسیله پایپل بدون بیهوشی و جراحی جهت تشخیص علل خونریزی‌های غیر‌طبیعی رحم، مشاوره و درمان اختلالات جنسی،‌ جراحی‌های زیبایی و ترمیمی زنان، ترکیب جراحی زیبایی و زنان: جراحی هیسترکتومی و آبدومینوپلاستی، سزارین و سفت کردن عضلات شکم، جراحی ترمیمی کف لگن و زیبایی، جراحی ساسپِنشن و اختلالات لگن، هیسترکتومی واژینال، اسفنکتروپلاستی، مشاوره و درمان Vaginism، جراحی بیماری‌های پستان، جراحی زیبایی پستان، تزریق بوتاکس و فیلر اسید هیالورونیک در زیبایی زنان


آدرس و تلفن تماس: 

آدرس مطب‌: تهران، خیابان ولیعصر، نبش زعفرانیه، ساختمان پزشکان زعفرانیه (پلاک 1590)، طبقه‌10، واحد‌49

تلفن: 02122759036 

آدرس بیمارستان‌: تهران، سعادت‌آباد، بین چهار‌راه سرو و میدان شهرداری، خیابان بخشایش، بیمارستان عرفان

تلفن: 02122358431

آدرس وب سایت: iromloo.com


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ