پروپرانولول و بهبود اندازه‌ و رنگ غده‌ی مادرزادی خوش‌خیم در سر و گردن بچه‌ها

maryam01
پروپرانولول مسدودکننده‌ی بتا می‌تواند اندازه و رنگ غده‌های مادرزادی خوش‌خیم در سر و گردن کودکان را کاهش دهد. با توجه به اطلاعات حاصل از تحقیقات گذشته، غده‌های مادرزادی خوش‌خیم، تومورهایی هستند که بیش از ۱۰ درصد از نوزادان سفیدپوست در سن ۲ ماهگی به آن دچار می‌شوند. این زخم‌ها می‌توانند خوش‌خیم بوده و یا بر روی عملکردهایی نظیر قدرت بینایی تأثیر گذاشته و یا اگر در مواردی در جاهایی مانند مجاری و دریچه‌های هوایی شکل بگیرد می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. اگرچه ۷۰ درصد از غده‌های مادرزادی خوش‌خیم کودکانه تا سن ۷ سالگی بیشتر پیشرفت نمی‌کند، ممکن است در پشت زخم‌های بافت‌های چربی فیبروز پنهان بماند. یک از روش‌های درمانی این بیماری، استفاده از کورتیکستروئید خوراکی است هرچند که دارای عوارض جانبی متغیری است. حدود ۳ سال قبل محققان به این نتیجه رسیدند که پروپرانولول را می‌توان به عنوان داروی درمانی غده‌ی مادرزادی خوش‌خیم در نوزادان استفاده کرد.

پروپرانولول مسدودکننده‌ی بتا می‌تواند اندازه و رنگ غده‌های مادرزادی خوش‌خیم در سر و گردن کودکان را کاهش دهد. با توجه به اطلاعات حاصل از تحقیقات گذشته، غده‌های مادرزادی خوش‌خیم، تومورهایی هستند که بیش از ۱۰ درصد از نوزادان سفیدپوست در سن ۲ ماهگی به آن دچار می‌شوند. این زخم‌ها می‌توانند خوش‌خیم بوده و یا بر روی عملکردهایی نظیر قدرت بینایی تأثیر گذاشته و یا اگر در مواردی در جاهایی مانند مجاری و دریچه‌های هوایی شکل بگیرد می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد. اگرچه ۷۰ درصد از غده‌های مادرزادی خوش‌خیم کودکانه تا سن ۷ سالگی بیشتر پیشرفت نمی‌کند، ممکن است در پشت زخم‌های بافت‌های چربی فیبروز پنهان بماند. یک از روش‌های درمانی این بیماری، استفاده از کورتیکستروئید خوراکی است هرچند که دارای عوارض جانبی متغیری است.
حدود ۳ سال قبل محققان به این نتیجه رسیدند که پروپرانولول را می‌توان به عنوان داروی درمانی غده‌ی مادرزادی خوش‌خیم در نوزادان استفاده کرد. محققان فرانسوی اطلاعات بدست‌آمده از ۳۹ کودک را بررسی کردند که برای درمان غده‌های مادرزادی خوش‌خیم سر و گردن آنها که برایشان مشکل‌ساز شده بود، تحت درمان پروپرانولول قرار گرفته بودند. در بین این ۳۷ کودک، درمان با پروپرانولل ظرف دو هفته با بهبودی این غده‌ها همراه بود. در مجموع، محققان دریافتند که این پیشرفت‌ها نه تنها در اندازه بلکه در خاصیت زخم‌ها که پهن شده و تغییر رنگ داده بودند، تأثیرات مثبتی به جا گذاشت.
(منبع: mayoclinic)

لایه‌ای از پوسته‌های چرب و قهوه‌ای روی سر کودک شیرخوار، علتش چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ