یرقان انسدادی و درمان آن

maryam01
یرقان انسدادی یکی از انواع یرقان است. این بیماری به دلیل بسته شدن مجاری صفراوی رخ می‌دهد. این وضعیت به تجمع رسوبات طبیعی بدن به نام بیلیروبین می‌انجامد. بیلیروبین در نتیجه‌ی دفع سلول‌های مرده به وجود می‌آید. در حالت طبیعی این ضایعات توسط کبد دفع شده، و به بخشی از مایع سبز صفرا که کبد آن را تولید می‌کند تبدیل می‌شود. صفرا از کبد از طریق مجاری صفراوی که باعث اتصال کبد به روده‌ی کوچک می شود، تخلیه می‌گردد. با این همه، در یرقان انسدادی، انسداد در مجاری صفراوی به معنای این است که بیلیروبین را نمی‌توان از بین برد و در نتیجه در خون شما می‌ماند. میزان بیلیروبین در خون و بافتهایتان افزایش می‌یابد. سپس به پوست و چشمان شما منتقل شده و باعث زردی آنها می‌شود. نحوه‌ درمان یکی از راه‌های درمان این بیماری، استفاده از روش کلانژیوگرافی آندوسکوپیک معکوس یا ERCP است. در این روش، یک نوع ابزار خاص به نام آندوسکوپ برای بررسی و دیدن داخل بدن استفاده می‌شود.

یرقان انسدادی  به زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها گفته می‌شود. این بیماری باعث تیره شده ادرار شما شده، و به کم‌رنگ شدن مدفوع‌تان می‌انجامد. همچنین ممکن است دچار علائم زیر هم بشوید:
– حالت خواب‌آلوده داشتن
– خستگی شدید
– بیماری
– خارش و خشکی پوست
علل
یرقان انسدادی یکی از انواع یرقان است. این بیماری به دلیل بسته شدن مجاری صفراوی رخ می‌دهد. این وضعیت به تجمع رسوبات طبیعی بدن به نام بیلیروبین می‌انجامد. بیلیروبین در نتیجه‌ی دفع سلول‌های مرده به وجود می‌آید. در حالت طبیعی این ضایعات توسط کبد دفع شده، و به بخشی از مایع سبز صفرا که کبد آن را تولید می‌کند تبدیل می‌شود. صفرا از کبد از طریق مجاری صفراوی که باعث اتصال کبد به روده‌ی کوچک می شود، تخلیه می‌گردد.
با این همه، در یرقان انسدادی، انسداد در مجاری صفراوی به معنای این است که بیلیروبین را نمی‌توان از بین برد و در نتیجه در خون شما می‌ماند. میزان بیلیروبین در خون و بافتهایتان افزایش می‌یابد. سپس به پوست و چشمان شما منتقل شده و باعث زردی آنها می‌شود.
نحوه‌ درمان
 یکی از راه‌های درمان این بیماری، استفاده از روش کلانژیوگرافی آندوسکوپیک معکوس یا ERCP است. در این روش، یک نوع ابزار خاص به نام آندوسکوپ برای بررسی و دیدن داخل بدن استفاده می‌شود. این ابزار بسیار باریک بوده و در واقع مثل یک لوله‌ی تلسکوپی همراه با یک چراغ ریز و یک دوربین کوچک در انتهایش است. آن را وارد دهان و از آنجا وارد معده‌تان می‌‌کنند و سپس به نخستین بخش روده‌ی کوچک می‌رسد. در طی این روش، یک لوله‌ی کوچک به اندازه‌ی نی (که به آن استنت می‌گویند) در داخل مجرای صفرا قرار گرفته تا بتواند مسیری را ایجاد کند. در واقع استنت باعث می‌شود که صفرا بتواند بار دیگر از کبد به راحتی به روده‌ کوچک جریان داشته باشد و در نتیجه باعث کاهش و تسکین علائم یرقان شود. این روش با خونریزی، آسیب به روده و عفونت پانکراس همراه است.
(منبع: mayoclinic)

یرقان چه علایمی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ