آنژیوگرافی کرونری می‌تواند به بیمارانی که دچار ایست قلبی شده‌اند، کمک کند

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دچار ایست قلبی می‌شوند و بعد آنژیوگرافی کرونری روی آنها صورت می‌گیرد در مقایسه با افرادی که این روش روی آنها انجام نمی‌شود، بعد از آسیب مغزی تا دو برابر احتمال زنده ماندن آنها بیشتر است. از طرفی انجام آنژیوگرافی کرونری، یعنی روش تصویربرداری که میزان جریان خون را از طریق ضربان قلب ثبت می‌کند، بدون در نظر گرفتن عوامل بالینی و جمعیت‌شناختی که بر روی افراد مورد نظر انجام می‌شود، تأثیرات مثبتی بعد از ایست قلبی به همراه دارد. آنژیوگرافی کرونری با استفاده از جوهری با رنگی خاص و پرتوهای ایکس برای مشاهده‌ی رگ‌های خونی و حفره‌های قلبی انجام می‌شود. این روش معمولا همراه با عمل سوندزدن صورت می‌گیرد که در آن یک لوله‌ی بسیار باریک به داخل شریان قلب وارد می‌شود. جوهر به داخل سوند تزریق شده و این باعث می‌شود که هر نوع انسدادی را در جریان خون نشان دهد که بعد از آن توسط پرتو ایکس قابل رؤیت است.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دچار ایست قلبی می‌شوند و بعد آنژیوگرافی کرونری روی آنها صورت می‌گیرد در مقایسه با افرادی که این روش روی آنها انجام نمی‌شود، بعد از آسیب مغزی تا دو برابر احتمال زنده ماندن آنها بیشتر است. از طرفی انجام آنژیوگرافی کرونری، یعنی روش تصویربرداری که میزان جریان خون را از طریق ضربان قلب ثبت می‌کند، بدون در نظر گرفتن عوامل بالینی و جمعیت‌شناختی که بر روی افراد مورد نظر انجام می‌شود، تأثیرات مثبتی بعد از ایست قلبی به همراه دارد.
آنژیوگرافی کرونری با استفاده از جوهری با رنگی خاص و پرتوهای ایکس برای مشاهده‌ی رگ‌های خونی و حفره‌های قلبی انجام می‌شود. این روش معمولا همراه با عمل سوندزدن صورت می‌گیرد که در آن یک لوله‌ی بسیار باریک به داخل شریان قلب وارد می‌شود. جوهر به داخل سوند تزریق شده و این باعث می‌شود که هر نوع انسدادی را در جریان خون نشان دهد که بعد از آن توسط پرتو ایکس قابل رؤیت است.
یافته‌های حاصل از تحقیقاتی که از ژانویه ۲۰۰۵ تا دسامبر ۲۰۰۷ در مرکز پزشکی پیتزبرگ انجام شد  نشان می‌دهد حدود ۵۲ درصد از بیماران،‌ مشکل عروق کرونری داشتند و این میزان در بین آن دسته از بیمارانی که آنژیوگرافی کرونری انجام دادند (حدود ۴۰ درصد از افراد گروه) و افرادی که این آزمایش را انجام ندادند چندان متفاوت نبود. بخشی از این یافته‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ تا ۸۰ درصد از ایست‌های قلبی، در نتیجه‌ی بیماری‌های قلبی‌عروقی بوده است. نتایج حاکی از آن است که بیش از نیمی از بیمارانی که آنژیوگرافی کرونری انجام دادند در مقایسه با ۲۴.۸ درصد از بیمارانی که این روش روی آنها انجام نشد نتایج بهبودی خوبی بعد از آن داشتند.
(منبع: mayoclinic)

سی‌تی آنژیوگرافی، مانع از بروز بیماری‌های قلبی‌ عروقی می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ