تاثیر رژیم غذایی نامناسب در بروز بیماری کبد چرب

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی که می‌توانند سریعا کربوهیدرات‌ها را هضم کنند نه تنها باعث افزایش دور کمر میشوند٬ بلکه باعث ایجاد کبد چرب هم می‌شوند که این بیماری‌ می‌تواند به مرگ بیانجامد. این یافته‌ها حاکی از آن است که بیماری کبد چرب –در قالب یک بیماری رو به افزایش در بین آمریکایی‌ها و نیز یکی از بیماری‌های جانبی ناشی از چاقی– را می‌توان با استفاده از تغییرات رژیمی٬ پیشگیری و در نهایت درمان کرد. محققان طی تحقیقاتی که بر روی موش‌ها انجام دادند٬ به آنها شاخص غذایی با گلوکز بالا و نیز با گلوکز پایین دادند. در واقع شاخص گلوکز بالا شامل نان سفید٬ برنج سفید٬ غلات صبحانه و قند بسیار متراکم بود که می‌تواند فشار خون را سریعا افزایش دهد. از طرفی غذاهایی با شاخص گلوکز کم مانند سبزیجات٬ میوه‌ها٬ لوبیاها و حبوبات فرآوری‌نشده هم می‌تواند قند خون را کاهش دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی که می‌توانند سریعا کربوهیدرات‌ها را هضم کنند نه تنها باعث افزایش دور کمر میشوند٬ بلکه باعث ایجاد کبد چرب هم می‌شوند که این بیماری‌ می‌تواند به مرگ بیانجامد. این یافته‌ها حاکی از آن است که بیماری کبد چرب –در قالب یک بیماری رو به افزایش در بین آمریکایی‌ها و نیز یکی از بیماری‌های جانبی ناشی از چاقی– را می‌توان با استفاده از تغییرات رژیمی٬ پیشگیری و در نهایت درمان کرد.
محققان طی تحقیقاتی که بر روی موش‌ها انجام دادند٬ به آنها شاخص غذایی با گلوکز بالا و نیز با گلوکز پایین دادند. در واقع شاخص گلوکز بالا شامل نان سفید٬ برنج سفید٬ غلات صبحانه و قند بسیار متراکم بود که می‌تواند فشار خون را سریعا افزایش دهد. از طرفی غذاهایی با شاخص گلوکز کم مانند سبزیجات٬ میوه‌ها٬ لوبیاها و حبوبات فرآوری‌نشده هم می‌تواند قند خون را کاهش دهد.
در شاخص گلوکز بالا٬ موش‌ها نوعی نشاسته‌ی ذرت خوردند که سریعا هضم می‌‌شود در شرایطی که در شاخص رژیم غذایی با گلوکز کم٬ آنها نشاسته‌ی ذرتی خوردند که به آرامی هضم می‌شود.
بعد از شش ماه وزن هر دو دسته یکی بود. با این حال٬ موش‌هایی که شاخص گلوکز کمتری داشتند٬ با حفظ چربی طبیعی در بدنشان٬ لاغر شده و موش‌هایی که رژیم غذایی با شاخص گلوکز بالا داشتند میزان چربی بدنشان دو برابر بود.
پروفسور دیوید لودویگ معتقد است که چاقی٬ شیوه‌ی زندگی بدون تحرک و مصرف زیاد کربوهیدرات‌های خالص٬ می‌تواند باعث وخیم‌تر شدن کبد چرب در بچه‌ها شود. در واقع رژیم‌های غذایی با چربی کم هم می‌تواند اوضاع را بدتر کند و از طرفی جایگزین کردن چربی با قند یا غذاهای نشاسته‌دار هم می‌تواند به رسوب بیشتر چربی در بدن بیانجامد.
در حال حاضر در ایالات متحده از هر چهار کودکی که دچار اضافه‌وزن هستند٬ یک نفر به کبد چرب مبتلا است و متأسفانه با بالا رفتن سن٬ این بیماری شدید شده و به بیماری‌های کبدی می‌انجامد.
(منبع: medicinenet)

راه‌های فوق‌العاده ساده برای هضم فوری غذا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ