چه روش‌هایی برای تشخیص عملکرد تیروئید وجود دارد؟

maryam01
غده‌ی تیروئید به لحاظ حیاتی٬ یک غده‌ی هورمونی بسیار مهم است که نقش مهمی در متابولیسم بدن ایفا می‌کند.

غده‌ی تیروئید به لحاظ حیاتی٬ یک غده‌ی هورمونی بسیار مهم است که نقش مهمی در متابولیسم بدن ایفا می‌کند. این غده در بخش جلویی گردن و زیر حنجره قرار گرفته و شکل پروانه‌ای دارد. عملکرد این غده شامل تولید تریودوتیرونین هورمون‌های تیروئید (T3) و تترایودوتیرونین است که به آن تیروکسین (T4) هم می‌گویند. همان‌طور که می‌دانید آزمایش‌های زیادی برای چک کردن عملکرد تیروئید وجود دارد. برخی از آنها عبارتند از:
لمس دستی
پزشک بعد از صحبت با شما٬ نخستین کاری که انجام می‌دهد این است که با دستش محل تیروئید را لمس می‌کند تا ببیند آیا این غده بزرگ شده است یا خیر.
نتایج
اگر غده‌ی تیروئید بزرگ شده باشد – به این وضعیت گواتر می‌گویند- می‌تواند به دلیل کمبود ید بوده اما عملکرد تیروئید می‌تواند عادی و طبیعی باشد. از طرفی ممکن است دلیل آن٬ پرکاری تیروئید یا کم‌کاری آن باشد.
تست خون
غده‌‌ی تیروئید به طور مداوم میزان مشخصی هورمون را به داخل خون منتشر می‌کند. بنابراین می‌توان از آزمایش خون برای تشخیص میزان هورمون‌های تولیدشده توسط غده‌ی تیروئید استفاده کرد. آزمایش خون می‌تواند میزان هورمون‌های تحریک‌کننده‌ی تیروئید (TSH) و T3 و T4 را اندازه‌گیری کند. اگر میزان TSH در خون خیلی بالا یا خیلی پائین باشد٬ هورمون‌های تیروئیدی T4 و T3 هم اندازه‌گیری می‌شوند.
نتایج
اگر میزان هورمن‌های تیروئیدی T3 و T4 خیلی زیاد یا خیلی کم باشد٬ تعادل بین هورمون‌های تیروئیدی مورد نیاز بدن و میزان هورمون‌های تروئیدی موجود از بین خواهد رفت.
استفاده از پرتوهای فراصوتی برای تیروئید
آزمایش فراصوتی (سونوگرافی) برای دریافت تصویری از تیروئید انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش٬ مقدار کمی ژل بر روی دستگاه مبدل انرژی اسکنر فراصوتی قرار داده شده و بعد بر روی گردن مالیده می‌شود. این آزمایش با استفاده از امواج صوتی‌ای انجام شده که به نقاط مختلف بدن فرستاده می‌شود. بر اساس نوع بافت‌ها٬ این امواج صوتی با شدت‌های مختلفی بازمی‌گردند و یا ممکن است منحرف شوند.
نتایج
در این آزمایش می‌توان تورم غده‌‌ی تیروئید را مشاهده کرد. تغییر در بافت‌ها٬ مثل ایجاد کیست و یا تغییراتی به خاطر سالخوردگی را هم می‌توان شناسایی کرد. بزرگ‌تر بودن تیروئید از اندازه‌ی طبیعی خود ممکن است به دلیل پرکاری یا کم‌کاری تیروئید باشد.
(منبع: mayoclinic)

حقایقی درباره‌ی بیماری تیروئید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ