پاسخ دکتر شکوه مقصودلو به سوالات مهم در مورد دندان‌های عقل

mojtaba
اخبار پزشکی و سلامت-دکتر شکوه مقصودلو،متخصص دندانپزشکی: دندان‌های عقل می‌توانند مسبب معضلات مختلفی شوند. بنابراین کارکرد این دندان‌ها چیست، دلیل بروز این مشکلات چیست و کشیدن دندان‌های عقل چه مشکلاتی می‌تواند به همراه داشته باشد؟

دکتر شکوه مقصودلو،متخصص دندانپزشکی:
دندان‌های عقل می‌توانند مسبب معضلات مختلفی شوند. بنابراین کارکرد این دندان‌ها چیست، دلیل بروز این مشکلات چیست و کشیدن دندان‌های عقل چه مشکلاتی می‌تواند به همراه داشته باشد؟
چرا به آن‌ها دندان عقل گفته می‌شود؟
این دندان‌ها معمولاً بین ۱۷ الی ۲۴ سالگی وقتی ما کمی بالغ‌تر و عاقل‌تر هسیم بیرون می‌آیند. دندان‌های عقل تنها دندان‌هایی هستند که تا پس از تولد شروع به رشد نمی‌کنند. این در حالی است که تولید دیگر دندان‌ها قبل از تولد شروع می‌شود.
دلیل وجود دندان‌های عقل چیست؟
دندان‌های عقل بقایای اجداد اولیه انسان است. آن‌ها به برای جویدن گوشت خام و دیگر مواد غذایی‌شان نیاز به دندان‌های آسیاب بیشتری داشتند.
امروزه با وجود پخته شدن غذاها و مواد غذایی نرم‌تر دیگر نیازی به دندان‌های آسیاب اضافه نداریم. از طرف دیگر با بزرگ‌تر شدن مغز، فک‌های ما فضای کافی برای جای دادن دندان‌های عقل را ندارند.

آیا کشیدن دندان‌های عقل دردناک است؟
اضطراب در مورد شدت درد می‌تواند باعث شود که برخی افراد تمایلی برای کشیدن دندان‌های عقل خود نداشته باشند.
وابسته به شرایط شما و فشردگی دندان‌‌ها دندان‌پزشک می‌تواند از بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی استفاده کند. در اکثر موارد کشیدن دندان‌های عقل حدود یک ساعت و نیم به طول انجامیده و احساس درد و تورم برای ۲ الی ۳ ساعت پس از کشیدن آن‌ها طبیعی است. مدت زمان لازم برای التیام پس از عمل در افراد متفاوت بوده و از چند روز تا یک هفته متغیر است.
آیا جراحی کشیدن دندان‌های عقل می‌تواند خطرناک باشد؟
کشیدن دندان‌های عقل یکی از عمل‌های عادی دندان‌پزشکی است. این نوع جراحی عموماً بی‌خطر بوده و دندان‌پزشکان هر روز این عمل را انجام می‌دهند. البته این عمل نیز همانند دیگر جراحی‌ها می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، اما اکثر آن‌ها بسیار نادر و نسبتاً بی‌خطر هستند.


این مطلب نتیجه مطالعه مطالب سایت‌های‌  Your Dentistry Guide ‌و American Academy Periodontology و کتاب‌ Implant Restorations: A Step-by-Step Guide نوشته کارل دراگو ‌است.

دکتر شکوه مقصودلو،متخصص دندانپزشکی دندان‌پزشکی است که در زمینه دندان‌پزشکی کودکان، دندان‌پزشکی زیبایی، ونیرهای کامپوزیتی، نافرمی‌ها و بدرنگی‌های دندانی، پروتزهای ثابت و متحرک، درمان ریشه (عصب‌کشی)، جراحی دندان‌های نهفته و عقل تخصص دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ