چه ارتباطی میان اوتیسم و یرقان وجود دارد؟

maryam01
تایج یک تحقیق نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به اختلال اوتیسم در نوزادانی که یرقان دارند بیشتر است، گرچه متخصصان معتقدند که برای اثبات ارتباط علت و معلولی نیاز به تحقیقات بیشتری است. محققان دانمارکی اطلاعات ثبت شده‌ی ملی حدود 734 هزار کودکی را که بین سال‌های 1994 و 2004 متولد شده‌اند بررسی نمودند. بر اساس این تحقیق احتمال تشخیص اوتیسم در کودکانی که پس از تولد یرقان شدید داشتند 67 درصد بیشتر است. این کودکان نسبت به دیگر اختلالات روان‌شناختی نیز مستعدتر هستند. با انجام مطالعات بیشتر بر آمارهای موجود مشخص شد که فقط کودکان دارای یرقانی که در پاییز و زمستان متولد شده‌اند و آنانی که مادرشان قبلاً زایمان داشته است در معرض خطر اختلال اوتیسم هستند. احتمال اوتیسم در این کودکان 2 تا 3 برابر بیشتر است.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به اختلال اوتیسم در نوزادانی که یرقان دارند بیشتر است، گرچه متخصصان معتقدند که برای اثبات ارتباط علت و معلولی نیاز به تحقیقات بیشتری است.
محققان دانمارکی اطلاعات ثبت شده‌ی ملی حدود 734 هزار کودکی را که بین سال‌های 1994 و 2004 متولد شده‌اند بررسی نمودند. بر اساس این تحقیق احتمال تشخیص اوتیسم در کودکانی که پس از تولد یرقان شدید داشتند 67 درصد بیشتر است. این کودکان نسبت به دیگر اختلالات روان‌شناختی نیز مستعدتر هستند.
با انجام مطالعات بیشتر بر آمارهای موجود مشخص شد که فقط کودکان دارای یرقانی که در پاییز و زمستان متولد شده‌اند و آنانی که مادرشان قبلاً زایمان داشته است در معرض خطر اختلال اوتیسم هستند. احتمال اوتیسم در این کودکان 2 تا 3 برابر بیشتر است.
اوتیسم نوعی اختلال رشدی است که باعث ایجاد مشکل در مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی شده و می‌تواند منجر به رفتارهای محدود و تکراری شود. از آنجایی که که این اختلال دارای طیف وسیعی از علائم و درجات شدت است، امروزه آن را طیف اختلالات اوتیسم می‌نامند.
در صورتی که به نظر می‌رسد کودک شما مبتلا به یرقان است، پزشک خود را در جریان بگذارید. این عارضه ناشی از وجود ماده‌ای به اسم «بیلی‌روبین» در خون بوده که نور خورشید می‌تواند به تجزیه آن کمک کند.
متخصصان تأکید دارند که اوتیسم ناشی از یک علت واحد نیست، بلکه عوامل متعدد ژنتیکی و محیطی در شکل گرفتن آن موثرند. اینکه چرا یرقان ممکن است با اوتیسم مرتبط باشد هنوز مشخص نیست. اما بیلی‌روبین یک نوع سم عصب گرا است که می‌تواند در تکلم، زبان و مهارت‌های یادگیری مغز تأثیر بگذارد.
(منبع: medicinenet)

چه کسانی به اوتیسم مبتلا می‌شوند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ