حقایق و باورهای غلط درباره‌ی واکسن زدن کودکان

maryam01
آیا واکسن‌های متعدد می‌توانند بار اضافی برای سیستم ایمنی کودک باشند؟ آیا در صورتی که کودک شما دچار اگزمای شدید است باید از واکسن MMR استفاده کند؟ آیا این درست است که کودکان قبل از تزریق نباید شنا کنند؟ در ارتباط با ایمنی واکسن‌‌ها باورهای غلط بسیاری وجود دارد. حقایق 1- اگر بیمار هستید واکسن نزنید در صورتی که کودک شما مریض است یا تب دارد از واکسن زدن خودداری نمایید. همچنین اگر کودک‌تان نسبت به دوز قبلی واکسن واکنش نامناسبی داشته است بهتر است واکسن زدن را به تعویق بیاندازید. 2- در صورت وجود آلرژی واکسن نزنید اگر آنافیلاکسی (یک واکنش شدید آلرژیک) کودک شما نسبت به دوز یا ماده‌ی موجود در واکسن قبلی تأیید شده است، نباید به او واکسن تزریق شود. 3- در صورتی که سیستم ایمنی شما تضعیف شده است نباید از واکسن‌های زنده استفاده کنید.

آیا واکسن‌های متعدد می‌توانند بار اضافی برای سیستم ایمنی کودک باشند؟ آیا در صورتی که کودک شما دچار اگزمای شدید است باید از واکسن MMR استفاده کند؟ آیا این درست است که کودکان قبل از تزریق نباید شنا کنند؟ در ارتباط با ایمنی واکسن‌‌ها باورهای غلط بسیاری وجود دارد.
حقایق
1- اگر بیمار هستید واکسن نزنید
در صورتی که کودک شما مریض است یا تب دارد از واکسن زدن خودداری نمایید. همچنین اگر کودک‌تان نسبت به دوز قبلی واکسن واکنش نامناسبی داشته است بهتر است واکسن زدن را به تعویق بیاندازید.
2- در صورت وجود آلرژی واکسن نزنید
اگر آنافیلاکسی (یک واکنش شدید آلرژیک) کودک شما نسبت به دوز یا ماده‌ی موجود در واکسن قبلی تأیید شده است، نباید به او واکسن تزریق شود.
3- در صورتی که سیستم ایمنی شما تضعیف شده است نباید از واکسن‌های زنده استفاده کنید
به واکسن‌هایی که حاوی باکتری یا ویروس ضعیف شده‌ی همان بیماری‌ای هستند که باید در مقابلش از ما محافظت کنند واکسن‌های زنده گفته می‌شود. در صورتی که موارد زیر شامل حال کودک شما می‌شوند نباید از واکسن‌های زنده مانند سل (BCG) یا MMR استفاده شود:
•    کودک شما از دوز بالای داروهای استروئیدی یا دوز پایین اما همراه دیگر داروها یا برای طولانی مدت استفاده می‌کند.
•    در صورتی که کودک برای درمان سرطان تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی است.
•    وجود سابقه‌ی پیوند عضو یا پیوند مغز استخوان و استفاده از داروهای کاهش دهنده‌ی فعالیت سیستم ایمنی.
باورهای غلط
1- اینکه در صورت وجود بیماری‌های خفیف بدون تب مانند سرماخوردگی یا سرفه یا در صورتی که کودک دارای آلرژی‌هایی مانند آسم یا اگزما است باید واکسن زدن را به تعویق انداخت یک باور غلط است.
2- اینکه کودکانی که با زایمان زودرس به دنیا آمده‌اند نباید واکسن بزنند یک باور غلط است.
3- اینکه در صورت وجود سابقه‌ی تب، تشنج (مربوط به تب) یا صرع و همچنین وجود سابقه‌ی این حالت‌ها در خانواده‌ی کودک باید از زدن واکسن خودداری نمود یک باور غلط است.
4- اینکه واکسن‌ها می‌توانند باعث بار اضافی و مزاحمت برای سیستم ایمنی بدن کودک شوند یک باور غلط است. در واقع واکسن‌های کودکان مقدار بسیار کمی از سیستم ایمنی بدن آن‌ها را درگیر می‌سازد.
5- اینکه هومئوپاتی (همسان‌درمانی) می‌تواند جایگزین واکسن باشد و از کودکان در مقابل عفونت‌های جدی محافظت کند یک باور غلط است.
6- اینکه کودک قبل و بعد از واکسن زدن نباید شنا کند یک باور غلط است.
(منبع: webmd)

بعد از زدن واکسن کودک چه باید کرد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ