آنژیوگرافی با سوند در چه مواردی استفاده می‌شود؟

maryam01
آنژیوگرافی نوعی آزمایش پزشکی با حداقل میزان پیشروندگی است که پزشکان را قادر می‌سازد تا بتوانند بیماری‌های مختلف را شناسایی کنند.

آنژیوگرافی نوعی آزمایش پزشکی با حداقل میزان پیشروندگی است که پزشکان را قادر می‌سازد تا بتوانند بیماری‌های مختلف را شناسایی کنند. در آنژیوگرافی از یکی از سه روش تصویربرداری استفاده شده و در اکثر موارد با تزریق ماده‌ای با رنگ خاص برای تولید تصویر مربوط به رگ‌های خونی در بدن انجام می‌شود و با استفاده از این سه روش صورت می‌گیرد:
پرتو‌های ایکس با سوندها
-سی‌تی اسکن
-ام‌آر‌ای
در آنژیوگرافی با سوند٬ یک لوله‌ی پلاستیکی نازک که به آن سوند می‌گویند از طریق یک برش کوچک در پوست به داخل سرخرگ وارد می‌شود. زمانی که سوند به سمت منطقه‌ی مورد نظر هدایت می‌شود٬ ماده‌ای با رنگ خاص از طریق این لوله به داخل آن تزریق شده و تصویرها با استفاده از دز‌های کمی از پرتوهای یونیزه‌کننده (اشعه ایکس) به دست می‌آیند.
برخی استفاده‌های رایج از این روش
آنژیوگرافی با سوند برای سنجش و آزمایش رگ‌های خونی در نقاط مهم بدن از جمله مغز٬ گردن٬ قلب٬ سینه٬ شکم (مانند کلیه‌ها و کبد)٬ لگن٬ ساق پا و پاها٬ بازوها و دست‌ها انجام می‌شود. پزشکان معمولا از این روش برای اهداف زیر استفاده می‌کنند:
-شناسایی اختلالات و ناهنجاری‌های بدن٬ مانند آئوریسم در آئورت٬ هم در سینه و هم در شکم و یا در سایر سرخرگ‌ها
-شناسایی بیماری تصلب شرایین (رسوبات) در شریان گردن که ممکن است جریان خونی را که به مغز می‌رود کاهش داده و منجر به سکته‌ی مغزی شود.
-شناسایی یک آئوریسم خفیف یا اختلال سرخرگی و سیاهرگی (یا همان ارتباط غیرعادی بین رگ‌های خونی) در داخل مغز و یا سایر نقاط بدن
-شناسایی بیماری تصلب شرایین که منجر به تنگ شدن سرخرگ‌های ساق پا شده و شرایط را برای انجام عمل درون‌رگی آماده می‌کند.
-شناسایی بیماری در سرخرگ‌هایی که به کلیه‌ها می‌روند و یا بررسی جریان خون به منظور انجام پیوند کلیه
-تشخیص آسیب در یک یا چند سرخرگ گردن٬ سینه٬ شکم٬ لگن و یا دست‌ها بعد از وارد شدن صدمه
(منبع: medicinenet)

سی‌تی آنژیوگرافی، مانع از بروز بیماری‌های قلبی‌ عروقی می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سیما اوستا

سیما اوستا

1398-10-23 - 00:49 پاسخ

باتشکر از توصیحات وارائه چگونگی انجام آنژیو سوال من از شما این است که برای دفع ادرار در آنژئو کرونر قلب آیا از سوند استفاده میشود ممنون از پاسخگویی شما