آزمایش ظرفیت انتشار ریه چرا و چگونه انجام می‌شود؟

maryam01
آزمایش ظرفیت انتشار ریه‌ها٬ میزان تبادل گازها را در ریه اندازه‌گیری می‌کند. این بخش مهمی از آزمایش ریه محسوب می‌شود٬ چرا که عملکرد اصلی ریه‌ها انتشار اکسیژن و یا انتقال آن به خون از ریه و از طرفی انتقال دی‌اکسید کربن از خون به داخل ریه‌ها و خارج کردن آن از بدن است. آزمایش چگونه انجام می‌شود؟ هوایی که استنشاق می‌کنید (هوای دم) حاوی نوعی گاز ردیاب به نام مونوکسید کربن است. برای ۱۰ ثانیه نفس خود را نگه داشته و بعد از طریق بازدم آن را خارج ‌کنید. گاز خارج شده برای تعیین میزان گاز ردیابی که در حین تنفس٬ جذب شده اندازه‌گیری و آزمایش می‌شود. آماده شدن برای آزمایش -قبل از انجام آزمایش٬ غذای سنگین نخورید. -حداقل ۴ تا ۶ ساعت قبل از انجام آزمایش سیگار نکشید.

آزمایش ظرفیت انتشار ریه‌ها٬ میزان تبادل گازها را در ریه اندازه‌گیری می‌کند. این بخش مهمی از آزمایش ریه محسوب می‌شود٬ چرا که عملکرد اصلی ریه‌ها انتشار اکسیژن و یا انتقال آن به خون از ریه و از طرفی انتقال دی‌اکسید کربن از خون به داخل ریه‌ها و خارج کردن آن از بدن است.
آزمایش چگونه انجام می‌شود؟
هوایی که استنشاق می‌کنید (هوای دم) حاوی نوعی گاز ردیاب به نام مونوکسید کربن است. برای ۱۰ ثانیه نفس خود را نگه داشته و بعد از طریق بازدم آن را خارج ‌کنید. گاز خارج شده برای تعیین میزان گاز ردیابی که در حین تنفس٬ جذب شده اندازه‌گیری و آزمایش می‌شود.
آماده شدن برای آزمایش
-قبل از انجام آزمایش٬ غذای سنگین نخورید.
-حداقل ۴ تا ۶ ساعت قبل از انجام آزمایش سیگار نکشید.
-اگر از داروی گشادکننده‌ی نایژه و یا اسپری تنفسی استفاده می‌کنید از مسئول انجام آزمایش بپرسید که آیا می‌توانید قبل از آزمایش از آنها استفاده کنید یا نه.
چرا این آزمایش انجام می‌شود؟
این آزمایش برای تشخیص بیماری‌های خاص ریوی و کنترل وضعیت افرادی که بیماری ریوی دارند انجام می‌شود. اندازه‌گیری و سنجش مداوم ظرفیت انتشار ریه می‌تواند تعیین کند که آیا بیماری در حال پیشروی است یا نه.
نتایج عادی آزمایش ظرفیت انتشار ریه
آزمایش طبیعی به عوامل زیر ارتباط دارد:
-سن فرد
حنسیت
-قد
-میزان هموگلوبین
نتایج غیرعادی آزمایش
نتایج غیرعادی بدان معناست که گازها به طور طبیعی از بافت‌های ریه به داخل رگ‌های خونی موجود در ریه منتقل نمی‌شوند. این مشکل می‌تواند به دلیل عوامل زیر باشد:
-آمفیزم (هواگرفتگی)
-فیبروز روزنه‌ای
-آمبولیسم ریوی
-فشار خون ریوی
-سارکوئیدوز
-تنگی نفس
(منبع: webmd)

رابطه سرطان ریه با سیگار….

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ