ارتباط میان وجود روزئولا در کروموزوم‌ها و احتمال ابتلا به آنژین

maryam01
بر اساس نتایج پژوهش محققان مرکز تحقیقاتی کبک و دانشگاه واشنگتن افرادی که کروموزوم‌هایشان حاوی دی-ان-ای ویروس روزئولا است، سه برابر نسبت به آنژین مستعدتر هستند. روزئولا که با اصطلاح «بیماری ششم» نیز شناخته می‌شود، یک بیماری مسری شایع کودکان است که توسط ویروس HHV-6 بوجود می‌آید. علائم این بیماری عبارتند از تب و بثورات پوستی که پس از چند روز کاهش می‌یابند. ویروس با از بین رفتن عفونت در سلول‌ها باقی می‌ماند. در تعداد کمی از بیماران، دی-ان-ای ویروس در کروموزوم‌ها شامل تخمک و اسپرم، جا می‌گیرد. در این صورت ژنوم ویروس می‌تواند همانند ژن‌های انسانی منتقل شود. کودکان با یک کپی از دی-ان-ای ویروس HHV-6 در تمامی سلول‌های بدن‌شان متولد می‌شوند. محققان سعی بر این داشتند که بفهمند آیا این وضعیت که حدود 40 تا 70 میلیون نفر در جهان دچار آن هستند، می‌تواند ریسک برخی از بیماری‌ها را افزایش دهد.

بر اساس نتایج پژوهش محققان مرکز تحقیقاتی کبک و دانشگاه واشنگتن افرادی که کروموزوم‌هایشان حاوی دی-ان-ای ویروس روزئولا است، سه برابر نسبت به آنژین مستعدتر هستند.
روزئولا که با اصطلاح «بیماری ششم» نیز شناخته می‌شود، یک بیماری مسری شایع کودکان است که توسط ویروس HHV-6 بوجود می‌آید. علائم این بیماری عبارتند از تب و بثورات پوستی که پس از چند روز کاهش می‌یابند. ویروس با از بین رفتن عفونت در سلول‌ها باقی می‌ماند. در تعداد کمی از بیماران، دی-ان-ای ویروس در کروموزوم‌ها شامل تخمک و اسپرم، جا می‌گیرد.
در این صورت ژنوم ویروس می‌تواند همانند ژن‌های انسانی منتقل شود. کودکان با یک کپی از دی-ان-ای ویروس HHV-6 در تمامی سلول‌های بدن‌شان متولد می‌شوند. محققان سعی بر این داشتند که بفهمند آیا این وضعیت که حدود 40 تا 70 میلیون نفر در جهان دچار آن هستند، می‌تواند ریسک برخی از بیماری‌ها را افزایش دهد.
برای یافتن جواب، آن‌ها نمونه‌های بیوژیکی و اطلاعات مربوط پزشکی نزدیک به 20 هزار نفر را بررسی کردند. نتایج این بررسی نشان داد که کروموزوم‌های 6.0 درصد افراد تحت آزمایش حاوی دی-ان-ای ویروس HHV-6 بود. یک بررسی متقابل مشخص نمود که شیوع آنژین در این افراد سه برابر بیشتر از عموم مردم است.
به گفته‌ی پروفسور لوئیس فلامند محقق دانشکده‌ی لاوال ماهیت این ارتباط بین HHV-6 و آنژین هنوز شناخته نشده است. اما بر اساس یکی از فرضیه‌ها ویروس طول تلومرها (قسمت انتهایی کروموزوم‌ها) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. محققان با اندازه‌گیری تلومر به این نتیجه‌ رسیدند که تلومرهای افرادی که دچار آنژین بوده و دارای ویروس HHV-6 هستند نسبت به آنانی که فاقد این ویروس بودند 24 درصد کوتاه‌تر است.
به گفته‌ی محققان شناسایی یکپارچگی HHV-6 در کروموزوم‌های انسان فرآیند ساده‌ای است. به این ترتیب می‌توان افرادی را که کرومو‌زوم‌های آن‌ها حاوی این ویروس است با دقت بیشتری تحت نظر گرفت.
(منبع: medicinenet)

تصلب شریان‌ها، آنژین صدری و سکته قلبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ