تاثیر جراحی التهاب روده در ناباروری زنان

maryam01
ر اساس تحقیقات، زنانی که تحت جراحی التهاب روده قرار می‌گیرند، سه برابر بیش از سایر زنان با خطر ناباروی مواجه هستند. یافته‌های محققان بر اساس مطالعات گسترده، پژوهش‌های آنلاین و بررسی دقیق هشت مطالعه قبلی استوار است. عدم موفقیت در بارداری پس از یک تلاش 12 ماهه به عنوان یکی از نشانه‌های ناباروی در نظر گرفته می‌شود. کولیت اولسراتیو نوعی بیماری است که باعث زخم شدن و التهاب دیواره روده بزرگ می‌شود؛ این بیماری با اسهال شدید و خونریزی در ناحیه رکتوم همراه است. 1 تا 2 درصد از کل جمعیت کشور از کولیت اولسراتیو رنج می‌برند. در برخی از موارد، از عمل جراحی برای برداشتن روده بزرگ و کاهش درد و ناراحتی بیمار استفاده می‌شود. ایلئوستومی مقعدی کیسه روده یک روش استاندارد است که در آن بخش تحتانی روده بزرگ برداشته شده و یک کیسه مصنوعی به جای آن قرار داده می‌شود.

بر اساس تحقیقات، زنانی که تحت جراحی التهاب روده قرار می‌گیرند، سه برابر بیش از سایر زنان با خطر ناباروی مواجه هستند. یافته‌های محققان بر اساس مطالعات گسترده، پژوهش‌های آنلاین و بررسی دقیق هشت مطالعه قبلی استوار است. عدم موفقیت در بارداری پس از یک تلاش 12 ماهه به عنوان یکی از نشانه‌های ناباروی در نظر گرفته می‌شود.
کولیت اولسراتیو نوعی بیماری است که باعث زخم شدن و التهاب دیواره روده بزرگ می‌شود؛ این بیماری با اسهال شدید و خونریزی در ناحیه رکتوم همراه است. 1 تا 2 درصد از کل جمعیت کشور از کولیت اولسراتیو رنج می‌برند. در برخی از موارد، از عمل جراحی برای برداشتن روده بزرگ و کاهش درد و ناراحتی بیمار استفاده می‌شود. ایلئوستومی مقعدی کیسه روده یک روش استاندارد است که در آن بخش تحتانی روده بزرگ برداشته شده و یک کیسه مصنوعی به جای آن قرار داده می‌شود.
شواهد به دست آمده از مطالعات نشان می‌دهند که درمان کولیت اولسراتیو با استفاده دارو، خطر ناباروی را در حدود 15٪ افزایش می‌دهد. اما این خطر پس از ایلئوستومی مقعدی کیسه روده تا 48 درصد افزایش می‌یابد. از این رو، به نظر می‌رسد که تمام بیماران در معرض خطر ناباروری قرار دارند و این پروسه درمانی صرفا باعث افزایش خطر ابتلا به ناباروری می‌شود.
محققان با بررسی لوله‌های فالوپ-که تخمک‌های بالغ را از تخمدان به رحم انتقال می‌دهند-به کمک اشعه ایکس به این نتیجه رسیدند که انجام جراحی گسترده باعث زخم شدن و یا انسداد این لوله‌ها می‌شود.
(منبع: medicinenet)

مهمترین عوامل ناباروری در زنان کدامند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ