آیا تشخیص زود هنگام سرطان کبد ممکن است؟

maryam01
محققان دانشگاه ایالتی جورجیا، توانستند روشی را برای تشخیص صحیح و غیرتهاجمی سرطان و متاستاز کبد توسعه دهند.

محققان دانشگاه ایالتی جورجیا، توانستند روشی را برای تشخیص صحیح و غیرتهاجمی سرطان و متاستاز کبد توسعه دهند؛ این روش، سایر بیماری‌های کبدی، مانند سیروز و فیبروز را نیز در بر می‌گیرد. یافته‌های این محققان در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.
سالانه بیش از 700 هزار نفر به سرطان کبد مبتلا می‌شوند. بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا، سرطان کبد کشنده‌ترین نوع سرطان است که سالانه جان بیش از 600 هزار بیمار را می‌گیرد. نرخ ابتلا به سرطان کبد در ایالات متحده به علت عواملی مانند سوء مصرف الکل، چاقی مزمن و مقاومت در برابر انسولین افزایش چشمگیری یافته است.
به گفته جنی یانگ، نویسنده اصلی مقاله حاضر و استاد برجسته دانشگاه و مدیر مرکز تشخیص و درمان جورجیا، از آنجایی که سرطان کبد اغلب در مراحل نهایی بیماری تشخیص داده می‌شود، با میزان مرگ و میر بالا و عملکرد درمانی ضعیفی همراه است؛ چون روش قابل اطمینانی برای تشخیص ابتدایی سرطان و متاستاز کبد وجود ندارد.
کبد محل مشترکی برای انواع سرطان است؛ سرطان پوست، سینه، پانکراس و روده بزرگ در این محل شیوع پیدا می‌کنند. به طور معمول، از فناوری عکس‌برداری ام‌.آر.آی (MRI) برای تشخیص بیماری استفاده می‌شود. فناوری عکس‌برداری ام‌.آر.آی این امکان را فراهم می‌کند که تصاویری با کنتراست بالا از بافت‌های خاص بدن تهیه شود.
به گفته یانگ، عکس‌برداری ام‌.آر.آی متد مناسبی برای تشخیص زود هنگام تومورهای سرطانی نیست؛ چون سطح گردش خون، بی‌قراری بیمار و حساسیت‌‌های مختلف باعث ایجاد اخلال در روند عکس‌برداری شده و کیفیت تصاویر به دست آمده را کاهش می‌دهند.
(منبع: mayoclinic)

پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد با مرغ و ماهی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ