آنافیلاکسی چه علائمی دارد؟

maryam01
دو گزارش بالینی در مورد اینکه چرا برخی افراد دچار تکرار آنافیلاکسی ناشناخته می‌شوند اطلاعات جدیدی ارائه نموده‌اند. آنافیلاکسی یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به مرگ شود. افت فشار خون، از حال رفتن فرد و مشکلات تنفسی از علائم آنافیلاکسی هستند. محققان در برخی از این افراد ماست‌سل‌هایی (نوعی از سلول‌های ایمنی که در واکنش‌های حساسیتی نقش دارند) را یافتند که گیرنده‌های سطح سلولی آن‌ها تغییر یافته و در فرآیند عادی سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کرد. آن‌ها معتقدند ارتباط بین این تغییر و آنافیلاکسی بدون محرک مسئله‌ی قابل توجه‌ای است. محققان امیدوارند که افراد دچار به این نوع آنافیلاکسی نسبت به بازدارنده‌هایی که گیرنده‌های سطح سلولی تغییر یافته را هدف قرار می‌دهند واکنش مثبتی نشان دهند. آنافیلاکسی در برخی از بیماران به سبب واکنش‌ حساسیتی جدی بروز پیدا می‌کند، اما برخی از افراد نیز بدون دلیل شناخته شده‌ای دچار آنفیلاکسی می‌شوند.

دو گزارش بالینی در مورد اینکه چرا برخی افراد دچار تکرار آنافیلاکسی ناشناخته می‌شوند اطلاعات جدیدی ارائه نموده‌اند. آنافیلاکسی یک بیماری خطرناک است که می‌تواند منجر به مرگ شود. افت فشار خون، از حال رفتن فرد و مشکلات تنفسی از علائم آنافیلاکسی هستند.
محققان در برخی از این افراد ماست‌سل‌هایی (نوعی از سلول‌های ایمنی که در واکنش‌های حساسیتی نقش دارند) را یافتند که گیرنده‌های سطح سلولی آن‌ها تغییر یافته و در فرآیند عادی سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کرد. آن‌ها معتقدند ارتباط بین این تغییر و آنافیلاکسی بدون محرک مسئله‌ی قابل توجه‌ای است. محققان امیدوارند که افراد دچار به این نوع آنافیلاکسی نسبت به بازدارنده‌هایی که گیرنده‌های سطح سلولی تغییر یافته را هدف قرار می‌دهند واکنش مثبتی نشان دهند.
آنافیلاکسی در برخی از بیماران به سبب واکنش‌ حساسیتی جدی بروز پیدا می‌کند، اما برخی از افراد نیز بدون دلیل شناخته شده‌ای دچار آنفیلاکسی می‌شوند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که ماست‌سل‌ها مقدار زیادی از مواد شیمیایی (هیستامین، پروستاگلاندین و لکوترین) را آزاد می‌کنند و منجر به نشت رگ‌های خونی، تورم بافت‌های نایژه و افت فشار خون می‌شوند. عوارض متعاقب این تغییرات مانند شوک و بی‌هوشی عموماً به کمک اپی‌نفرین (آدرنالین) درمان می‌شود، اما در موارد نادر فرد ممکن است جان خود را از دست بدهد.
در تحقیقی که 2 سال طول کشید، 48 نفر مبتلا به ماستوسیتوز که برخی از آن‌ها دارای آنافیلاکسی ناشناخته بودند مورد بررسی قرار گرفتند. محققان متوجه شدند که در میان 12 نفر با آنفیلاکسی ناشناخته، ماست‌سل‌های 5 نفر دچار اختلال بودند. محققان با آزمایش نمونه استخوان 3 بیمار به جستجوی شواهدی مبنی بر تغییر ژن Kit گشتند که نتایج هر سه نفر مثبت بود. این یافته‌ی جدید نشان می‌دهد که برخی از افراد مبتلا به آنافیلاکسی ناشناخته دارای ماست‌سل‌های غیرعادی و ژن تغییریافته‌ی Kit هستند.
(منبع: medicinenet)

استروئید و آنتی هسیتامین درمانی برای بیماری آنافیلاکسی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ