پسوریازیس و نقش آن در افزایش فشار خون

maryam01
پسوریازیس یک نوع التهاب پوستی است که 24 درصد از مردم جهان به آن مبتلا هستند. در بین این افراد، سندروم متابولیک، فشار خون بالا، چاقی و سایر عوامل خطرساز قلب و عروق شیوع بیشتری دارد. هر روزه آمار بیشتری در مورد افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی در این افراد منتشر می‌شود. محققان دانشگاه پنسیلوانیا با انجام آزمایش بر روی دو گروه از بیماران در صدد پاسخ به این سؤال برآمدند که آیا شدت بیماری پوستی پسوریازیس بر شدت فشار خون بالا در میان بیماران مبتلا به هر دو مریضی تاثیرگذار است یا خیر؟ محققان با استفاده از یک جامعه آماری بزرگ در بریتانیا که به نمایندگی از کل جمعیت انتخاب شده بود، به جمع‌آوری داده‌های به دست آمده از 1،322 بیماری پرداختند که هر دو مریضی پسوریازیس و فشار خون بالا را داشتند.

پسوریازیس یک نوع التهاب پوستی است که 24 درصد از مردم جهان به آن مبتلا هستند. در بین این افراد، سندروم متابولیک، فشار خون بالا، چاقی و سایر عوامل خطرساز قلب و عروق شیوع بیشتری دارد. هر روزه آمار بیشتری در مورد افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی در این افراد منتشر می‌شود.
محققان دانشگاه پنسیلوانیا با انجام آزمایش بر روی دو گروه از بیماران در صدد پاسخ به این سؤال برآمدند که آیا شدت بیماری پوستی پسوریازیس بر شدت فشار خون بالا در میان بیماران مبتلا به هر دو مریضی تاثیرگذار است یا خیر؟
محققان با استفاده از یک جامعه آماری بزرگ در بریتانیا که به نمایندگی از کل جمعیت انتخاب شده بود، به جمع‌آوری داده‌های به دست آمده از 1،322 بیماری پرداختند که هر دو مریضی پسوریازیس و فشار خون بالا را داشتند. در ادامه، نتایج با اطلاعات به دست آمده از 11.977 مورد شاهد که تنها از فشار خون بالا رنج می‌بردند، مقایسه شدند.
نتایج نشان می‌دهند که هر چه شدت پسوریازیس یک فرد بیشتر باشد، احتمال بالا رفتن غیر قابل کنترل فشار خون او هم بیشتر می‌شود. از این رو، مدیریت فشار خون در این دسته از افراد به ویژه کسانی که بخش‌های بیشتری از پوست‌شان دچار پسوریازیس است، بسیار حائز اهمیت است. فشار خون بالای کنترل نشده در این مطالعه در شرایط بالینی و در دو نوع سیستولیک (190 میلی‌متر جیوه) و دیاستولیک (90 میلی‌متر جیوه) مورد بررسی قرار گرفته است.
(منبع: webmd)

ارتباط بیماری پسوریازیس با افزایش خطر سکته قلبی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ