تشخیص پولیپ با استفاده از تکنیک برگشتگی در کولونوسکوپی

maryam01
یکی از مطالعات جدید که توسط محققان دانشگاه ایندیانا انجام گرفته است، نشان می‌دهد که بکارگیری تکنیک برگشتگی در کولونوسکوپی سمت راست روده بزرگ یک روش بی‌خطر است و به تشخیص پولیپ‌های آدنوماتوز (پیش سرطانی) در حدود چهار درصد از بیماران منجر می‌شود. یافته‌های این مطالعه در شماره آگوست مجله ماهانه آندوسکوپی دستگاه گوارش، که توسط انجمن متخصصان آندوسکوپی آمریکا (ASGE) تهیه می‌شود، منتشر شده است. مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کولونوسکوپی کولون پروگزیمال (سمت راست روده بزرگ) در مقایسه با بخش انتهایی کولون (سمت چپ روده بزرگ) تاثیر کمتری در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد. عدم آماده‌سازی مناسب روده و بروز ضایعات بیشتر در آندوسکوپی سمت راست روده بزرگ، مانند ضایعات دندانه‌دار، مسطح و فرورفته، گویای این اختلاف قابل توجه هستند.

یکی از مطالعات جدید که توسط محققان دانشگاه ایندیانا انجام گرفته است، نشان می‌دهد که بکارگیری تکنیک برگشتگی در کولونوسکوپی سمت راست روده بزرگ یک روش بی‌خطر است و به تشخیص پولیپ‌های آدنوماتوز (پیش سرطانی) در حدود چهار درصد از بیماران منجر می‌شود. یافته‌های این مطالعه در شماره آگوست مجله ماهانه آندوسکوپی دستگاه گوارش، که توسط انجمن متخصصان آندوسکوپی آمریکا (ASGE) تهیه می‌شود، منتشر شده است.
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که کولونوسکوپی کولون پروگزیمال (سمت راست روده بزرگ) در مقایسه با بخش انتهایی کولون (سمت چپ روده بزرگ) تاثیر کمتری در پیشگیری از سرطان روده بزرگ دارد. عدم آماده‌سازی مناسب روده و بروز ضایعات بیشتر در آندوسکوپی سمت راست روده بزرگ، مانند ضایعات دندانه‌دار، مسطح و فرورفته، گویای این اختلاف قابل توجه هستند. اقدامات ویژه‌ای جهت بهبود اثربخشی کولونوسکوپی در کولون پروگزیمال قابل انجام است. به طور معمول، از تکنیک برگشتگی در جریان کولونوسکوپی جهت بهبود روند تشخیص نئوپلازی (پولیپ) در راست روده دیستال که بخشی از روده بزرگ است، استفاده می‌شود.
این نخستین مطالعه‌ای است که به بررسی عملکرد و ایمنی استفاده روش‌مند از تکنیک برگشتگی در کولونوسکوپی کولون پروگزیمال (یا سمت راست روده بزرگ) در تشخیص پولیپ می‌پردازد. نویسنده اصلی این مطالعه، کارشناس ارشد دیوید جی. هوت، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ایندیانا با داگلاس کی. رکس همکاری نزدیکی داشت. نتایج مطالعه نشان می‌دهند که برگشتگی کولون پروگزیمال کاملا بی‌خطر بوده و در 95 درصد از بیماران قابل تحقق است. این تکنیک نقش بسزایی در تشخیص پولیپ‌های آدنوماتوز غیر معمول در چهار درصد از بیماران دارد.
(منبع: mayoclinic)

بیماری پولیپ روده بزرگ

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ