کدام افراد در خطر ابتلا به لیکن پلان هستند؟

maryam01
نچه در بیشتر موارد باعث بوجود آمدن لیکن پلان می‌شود مشخص نیست. یک نظریه این است که لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است؛

همه‌ی افراد می‌توانند به لیکن پلان دچار شوند. با این حال لیکن پلان در افراد میان سال شایع‌تر بوده و لیکن پلان دهانی در خانم‌ها بیشتر از آقایان بوجود می‌آید.
علل بوجود آمدن لیکن پلان چیست؟
آنچه در بیشتر موارد باعث بوجود آمدن لیکن پلان می‌شود مشخص نیست. یک نظریه این است که لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است؛ یعنی سیستم ایمنی بدن فرد نسبت به پوست و دیگر قسمت‌های بدن مانند مواد خارجی واکنش نشان می‌دهد. برای اینکه بدانیم آیا لیکن پلان یک بیماری خود ایمنی است به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. با این حال برخی نکات نیز برای ما روشن است:
•    برخی داروها می‌توانند باعث بثورات پوستی شده که شبیه لیکن پلان هستند، از جمله داروهای ادرارآور (برای درمان فشار خون بالا و بیماری قلب) و داروهای پیش‌گیری از مالاریا. حتماً متخصص پوست خود را در جریان داروهای که مصرف می‌کنید قرار دهید.
•    لیکن پلان دهانی می‌تواند ناشی از مواد پرکننده‌ی فلزی دندان باشد. گرچه این مورد به ندرت اتفاق می‌افتد، اما امکان‌پذیر است. در صورتی که این مواد منجر به لیکن پلان دهانی شده‌اند، با تعویض آن‌ها با مواد غیرفلزی، لیکن پلان از برطرف خواهد شد.
•    یک نوع نادر لیکن پلان ارثی است.
•    لیکن پلان و آلودگی به ویروس هپاتیت C ممکن است با یکدیگر ارتباط داشته باشند. تعداد زیادی از افراد مبتلا به هپاتیت C به لیکن پلان نیز دچار هستند. از این رو متخصص پوست ممکن است ابتلا شما به هپاتیت C را بررسی کند.
(منبع: medicinenet)

نحوه‌ی درمان لیکن پلان چگونه است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
م

م

1398-10-20 - 22:13 پاسخ

سلام من چند سال لیکن پلان دارم دارو هم مصرف میکنم چند سال خوبم باز دوبا ره میریزه بیرون بدنم باید چیکار کنم