تاخیر گفتاری در برابر اختلال تکلم: کدام مشکل جدی‌تر است؟

maryam01
از کجا می‌شود فهمید که یک کودک از تاخیر گفتاری و یا اختلال تکلم رنج می‌برد؟ متاسفانه، در اکثر موارد پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد. همانطور که می‌دانیم، هر کودک ویژگی‌های خاص خود را دارد و ازعوامل ذاتی (عوامل بیولوژیکی، مانند سابقه خانوادگی، وزن هنگام تولد و مشکلات مادرزادی) و عوامل خارجی (عوامل محیطی، مانندسطح دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و مسکن مناسب) تاثیر می‌پذیرد. میزان رشد گفتاری و زبانیهر کودک نیز بسته به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود. تاخیر گفتاری همانطور که از نامش پیداست، صرفا به تاخیر در کسب مهارت‌‌های زبانی در مقایسه با هم‌نوعان سنی و شناختی کودک اشاره دارد. کودکانی که از تاخیر گفتاری رنج می‌برند، دیرتر به حرف آمده ومهارت‌های زبانی را کندتر می‌آموزند. به طور کلی، تاخیر گفتاری زودرس باعث می‌شود که کودک در سن دو سالگی کمتر از 50 کلمه بداند. این معضل، استفاده از حرکات اشاره و صداها را محدود می‌سازد.

از کجا می‌شود فهمید که یک کودک از تاخیر گفتاری و یا اختلال تکلم رنج می‌برد؟ متاسفانه، در اکثر موارد پاسخ روشنی برای این پرسش وجود ندارد. همانطور که می‌دانیم، هر کودک ویژگی‌های خاص خود را دارد و ازعوامل ذاتی (عوامل بیولوژیکی، مانند سابقه خانوادگی، وزن هنگام تولد و مشکلات مادرزادی) و عوامل خارجی (عوامل محیطی، مانندسطح دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و مسکن مناسب) تاثیر می‌پذیرد. میزان رشد گفتاری و زبانیهر کودک نیز بسته به عوامل مختلف متفاوت خواهد بود.
تاخیر گفتاری همانطور که از نامش پیداست، صرفا به تاخیر در کسب مهارت‌‌های زبانی در مقایسه با هم‌نوعان سنی و شناختی کودک اشاره دارد. کودکانی که از تاخیر گفتاری رنج می‌برند، دیرتر به حرف آمده ومهارت‌های زبانی را کندتر می‌آموزند. به طور کلی، تاخیر گفتاری زودرس باعث می‌شود که کودک در سن دو سالگی کمتر از 50 کلمه بداند. این معضل، استفاده از حرکات اشاره و صداها را محدود می‌سازد. کودکانی که از این اختلال رنج می‌برند، درک محدودی از معنای کلمات و دستورالعمل‌های کلامی خواهند داشت. حدود 50 تا 70 درصد از این کودکاندر دوره پیش دبستانی و دبستان کاملا به حرف می‌‌آیند. با این حال، گروهی از کودکان کماکان در کسب و استفاده از مهارت‌های زبانی با مشکل مواجه خواهند بود. مشکلات این کودکان ارتباطی با اختلالات هوشی، اختلالات حسی و یا اوتیسم ندارد و به طور معمول به عنوان یک اختلال زبانی خاص (به عنوان مثال، اختلالات گفتاری) مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
(منبع: medicinenet)

همه چیز درباره اختلالات گفتاری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ