از سندرم سفتی پوست (مورفه‌آ) چه می‌دانید؟

maryam01
محققان دانشگاه بوستون جزئیات جدیدی درباره‌ی سندرم سفتی پوست یافته‌اند. مورفه‌آ که با نام اسکلرودرمی موضعی نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال پوستی است که به سبب انباشت کلاژن اضافی ایجاد شده و موجب ضخیم شدن درم، بافت‌های زیرپوستی یا هر دو می‌شود. پروفسور توماس روئینگر و همکاران او در دانشگاه بوستون پس از بررسی واکنش‌های منفی بیماران شرکت کننده در یک آزمایش بالینی پوکی استخوان، داروی «بالیکاتیب» را با این بیماری پوستی مرتبط می‌دانند. مورفه‌آ یک بیماری نادر است و تخمین زده می‌شود که سالانه از هر یک میلیون نفر 25 نفر به آن مبتلا می‌شوند. بر اساس مقاله‌ای که در سال 2009 منتشر شد، مورفه‌آ ناشی از تحریک دارو بسیار نادرتر است. دکتر الیور کرایگر در آن مقاله می‌گوید: بر اساس اطلاعات ما، فقط 10 مورد مورفه‌آ مرتبط با دارو گزارش شده‌اند که به موجب ویتامین K1، ویتامین B12، پنتازوسین،بروموکریپتین، پنی سیلامین، ترکیب کاربیدوپا و ۵-هیدروکسی تریپتوفان و بالیکاتیب به وجود آمده بودند. در نیمی از موارد پس از قطع مصرف دارو مشکل کاملاً یا تا حدی برطرف شد.

محققان دانشگاه بوستون جزئیات جدیدی درباره‌ی سندرم سفتی پوست یافته‌اند. مورفه‌آ که با نام اسکلرودرمی موضعی نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال پوستی است که به سبب انباشت کلاژن اضافی ایجاد شده و موجب ضخیم شدن درم، بافت‌های زیرپوستی یا هر دو می‌شود.
پروفسور توماس روئینگر و همکاران او در دانشگاه بوستون پس از بررسی واکنش‌های منفی بیماران شرکت کننده در یک آزمایش بالینی پوکی استخوان، داروی «بالیکاتیب» را با این بیماری پوستی مرتبط می‌دانند.
مورفه‌آ یک بیماری نادر است و تخمین زده می‌شود که سالانه از هر یک میلیون نفر 25 نفر به آن مبتلا می‌شوند. بر اساس مقاله‌ای که در سال 2009 منتشر شد، مورفه‌آ ناشی از تحریک دارو بسیار نادرتر است. دکتر الیور کرایگر در آن مقاله می‌گوید: بر اساس اطلاعات ما، فقط 10 مورد مورفه‌آ مرتبط با دارو گزارش شده‌اند که به موجب ویتامین K1، ویتامین B12، پنتازوسین،بروموکریپتین، پنی سیلامین، ترکیب کاربیدوپا و ۵-هیدروکسی تریپتوفان و بالیکاتیب به وجود آمده بودند. در نیمی از موارد پس از قطع مصرف دارو مشکل کاملاً یا تا حدی برطرف شد.
بالیکاتیب یک داروی جدید برای پوکی استخوان است که موجب مهار catK (آنزیمی که در فرسایش استخوان نقش دارد) می‌شود. نتایج تحقیقی که برای تأثیر بالیکاتیب در خانم‌های یائسه دچار پوکی استخوان انجام شد نشان می‌دهد که مارکر بازجذب استخوان در این افراد کاهش داشته و تراکم استخوان افزایش یافته است، اما تعداد کمی از این بیماران دچار تغییرات پوستی مشابه مورفئا شدند. تغییرات پوستی اکثر این بیماران در گردن، سینه و ناحیه‌ی شکم رخ داد.
به کمک این تحقیق ثابت شد که catK می‌تواند در پوست نیز به اندازه‌ی استخوان‌ها تأثیر داشته باشد. این تحقیق همچنین نشان داد سفتی پوست می‌تواند با خواص یک دارو مرتبط باشد.
(منبع: medicinenet)

چه کسانی در معرض ابتلا به مورفه‌آ قرار دارند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ