خطر استفاده از قرص‌های ضد بارداری در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

maryam01
بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی کانادا، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که از قرص‌های ضد بارداری نیز استفاده می‌کنند، در مقایسه با زنانی که به این بیماری مبتلا نیستند و قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض لخته شدن خون قرار دارند. سندرم تخمدان پلی کیستیک بین 6٪ تا 10٪ از زنان را در سن باروری تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ برآوردها حاکی از آن است که این سندرم شایع‌ترین بیماری غدد درون‌ریز در این گروه سنی است. عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شدیدتر است. این مشکلات معمولا با مصرف قرص‌های ضد بارداری و تنظیم چرخه قاعدگی بر طرف می‌شوند. با این حال، مصرف قرص‌های ضد بارداری خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی کانادا، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که از قرص‌های ضد بارداری نیز استفاده می‌کنند، در مقایسه با زنانی که به این بیماری مبتلا نیستند و قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض لخته شدن خون قرار دارند.
سندرم تخمدان پلی کیستیک بین 6٪ تا 10٪ از زنان را در سن باروری تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ برآوردها حاکی از آن است که این سندرم شایع‌ترین بیماری غدد درون‌ریز در این گروه سنی است. عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک شدیدتر است. این مشکلات معمولا با مصرف قرص‌های ضد بارداری و تنظیم چرخه قاعدگی بر طرف می‌شوند. با این حال، مصرف قرص‌های ضد بارداری خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
محققان آمریکایی و کانادایی با مطالعه گروهی از زنان 18 تا 46 ساله در صدد پاسخ به این سوال برآمدند که آیا خطر ترومبوآمبولی وریدی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند، در مقایسه با زنانی که بیمار نبوده و فقط قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند، بیشتر است یا خیر. سابقه بیماری‌های قلبی، سرطان و لختگی خون در این بررسی‌ها جایی نداشته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطر ترومبوآمبولی وریدی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک که قرص ضد بارداری نیز مصرف می‌کنند، در مقایسه با گروه کنترل که فقط قرص ضد بارداری مصرف کرده‌اند، دو برابر بیشتر است.
(منبع: medicinenet)

زیبایی با قرص ضدبارداری حقیقت یا شایعه؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ