روش‌های پیشگیری از گرفتگی عضلات

maryam01
اسپاسم به معنای انقباض ناگهانی و غیرارادی عضله بوده و نوعی مکانیزم محافظتی سیستم عصبی بدن است. معمولاً سلول‌های عضلات کوچک مسئولیت حرکت را تقسیم می‌کنند. اما وقتی عضلات کوچک بیش از اندازه تحریک شوند و عضلات بزرگ‌تر به کمک ‌آیند، عضلات کوچک نمی‌توانند به درستی وارد مرحله‌ی استراحت شوند. به این ترتیب یک جریان ضعیف درد در سلول‌های عضله باعث اسپاسم می‌شود. به یاد داشته باشید که اسپاسم عضله با کشیدگی عضله متفاوت است. کشیدگی عضله نوعی آسیب جسمی است که می‌تواند مانند پارگی بافت‌های همبند خفیف یا پارگی کامل عضله شدید باشد. اسپاسم عضله زمانی روی می‌دهد که سیستم عصبی سعی بر شل کردن عضله دارد، اما عضله در وضعیت انقباض گیر کرده است. توازن حرکات ورزشی نکته‌ی کلیدی پیش‌گیری از اسپاسم است. برنامه‌ی ورزشی شما باید به گونه‌ای باشد که گروه‌های مختلف عضلات به یک اندازه درگیر باشند. بنابراین عضلات بازو، پشت بازو و ران باید به یک میزان تمرین کنند.

اسپاسم به معنای انقباض ناگهانی و غیرارادی عضله بوده و نوعی مکانیزم محافظتی سیستم عصبی بدن است. معمولاً سلول‌های عضلات کوچک مسئولیت حرکت را تقسیم می‌کنند. اما وقتی عضلات کوچک بیش از اندازه تحریک شوند و عضلات بزرگ‌تر به کمک ‌آیند، عضلات کوچک نمی‌توانند به درستی وارد مرحله‌ی استراحت شوند. به این ترتیب یک جریان ضعیف درد در سلول‌های عضله باعث اسپاسم می‌شود.
به یاد داشته باشید که اسپاسم عضله با کشیدگی عضله متفاوت است. کشیدگی عضله نوعی آسیب جسمی است که می‌تواند مانند پارگی بافت‌های همبند خفیف یا پارگی کامل عضله شدید باشد. اسپاسم عضله زمانی روی می‌دهد که سیستم عصبی سعی بر شل کردن عضله دارد، اما عضله در وضعیت انقباض گیر کرده است.
توازن حرکات ورزشی نکته‌ی کلیدی پیش‌گیری از اسپاسم است. برنامه‌ی ورزشی شما باید به گونه‌ای باشد که گروه‌های مختلف عضلات به یک اندازه درگیر باشند. بنابراین عضلات بازو، پشت بازو و ران باید به یک میزان تمرین کنند. ابتدا روی قسمت‌هایی که سفت هستند تمرکز کنید و حرکات کششی فعال مانند لانج را در آغاز جلسه انجام دهید. سپس جهت کشیدن بافت‌ها، حرکات‌ کششی ثابت نگاه داشتن را انجاد دهید.
آب‌رسانی کافی به بدن و رژیم غذایی سالم، با توجه ویژه به درشت‌مغذی‌ها (پروتئین، چربی و کربوهیدارات) و ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و کانی‌ها مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم) از نکات مهم دیگر در کنترل اسپاسم هستند. همچنین برای تسکین عضلات دردناک از یخ و برای گرفتگی یا درد خفیف از گرما استفاده نمایید. در پایان، برای گرم کردن و سرد کردن وقت کافی گذاشته و جهت التیام کامل و ممانعت از ورزش بیش از حد، چند روز را برای استراحت در نظر گیرید.
(منبع: webmd)

چگونه با درمان طبیعی گرفتگی عضلات را برطرف کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
درمان شو

درمان شو

1397-02-08 - 08:27 پاسخ

نوجوانان، افراد با با سن بالاتر از 65 سال، افراد بیمار، چاق، کسانی که فعالیت بدنی شدیدی داشته اند و ورزش های استقامتی مثل دو ماراتن انجام می دهند و کسانی که از بعضی داروهای خاص استفاده میکنند بیشتر در معرض گرفتگی عضله هستند.گرفتگی ممکن است چند ثانیه، یا چندین دقیقه و ساعت طول بکشد.در این میان سرما و گرماهای موضعی برای رفع درد و گرفتگی به شدت کمک کننده هستند.