علائم و درمان آلرژی و آنافیلاکسی

maryam01
آنافیلاکسی یک واکنش حساسیتی جدی است که دارای مشخصه‌هایی چون تورم، بثورات پوستی، کاهش فشار خون و اتساع رگ‌های خونی است. در موارد شدید فرد ممکن است دچار شوک شود که در صورت عدم درمان فوری می‌تواند منجر به مرگ شود. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدنی پادتن E (IqE) را تولید می‌کند. این پادتن موجب واکنشی نامناسب یا افراطی نسبت به یک ماده‌ی عموماً بی خطر مانند غذا می‌شود. ممکن است بدن در اولین برخورد با ماده واکنشی نداشته باشد اما در برخورد بعدی پادتن تولید کند. وقتی بدن در زمانی دیگر با آن ماده مواجه می‌شود، ارتباط بین ماده‌ی آلرژی‌زا و پادتن ممکن است منجر به تولید مقدار زیادی هیستامین شود که این ماده موجب بروز علائم یاد شده خواهد شد. علائم آنافیلاکسی آنافیلاکسی می‌تواند با خارش شدید چشم‌ها یا صورت شروع شود و پس از چند دقیقه علائم شدیدتر مانند تورم، مشکلات تنفسی، شکم درد، گرفتگی عضلات، استفراغ، بثورات پوستی و آنژیوادم (همانند بثورات پوستی است اما در عمق پوست) بروز پیدا کنند.

آنافیلاکسی یک واکنش حساسیتی جدی است که دارای مشخصه‌هایی چون تورم، بثورات پوستی، کاهش فشار خون و اتساع رگ‌های خونی است. در موارد شدید فرد ممکن است دچار شوک شود که در صورت عدم درمان فوری می‌تواند منجر به مرگ شود.
این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدنی پادتن E (IqE) را تولید می‌کند. این پادتن موجب واکنشی نامناسب یا افراطی نسبت به یک ماده‌ی عموماً بی خطر مانند غذا می‌شود. ممکن است بدن در اولین برخورد با ماده واکنشی نداشته باشد اما در برخورد بعدی پادتن تولید کند. وقتی بدن در زمانی دیگر با آن ماده مواجه می‌شود، ارتباط بین ماده‌ی آلرژی‌زا و پادتن ممکن است منجر به تولید مقدار زیادی هیستامین شود که این ماده موجب بروز علائم یاد شده خواهد شد.
علائم آنافیلاکسی
آنافیلاکسی می‌تواند با خارش شدید چشم‌ها یا صورت شروع شود و پس از چند دقیقه علائم شدیدتر مانند تورم، مشکلات تنفسی، شکم درد، گرفتگی عضلات، استفراغ، بثورات پوستی و آنژیوادم (همانند بثورات پوستی است اما در عمق پوست) بروز پیدا کنند.
در صورتی که به آنافیلاکسی دچار شدید سریعاً به اورژانس پزشکی خبر دهید. این عارضه می‌تواند به سرعت باعث افزایش ضربان قلب، ضعف ناگهانی، افتادن فشار خون، شوک و در نهایت بی‌هوشی و مرگ شود.
محرک‌های متداول آنافیلاکسی
عموماً مواد غذایی متداول‌ترین علت بروز آنافیلاکسی هستند. مواد غذایی مانند آجیل، میگو، خرچنگ، محصولات لبنی، سفیده‌ی تخم‌مرغ و کنجد رایج‌ترین مواد غذایی هستند که می‌توانند باعث آنافیلاکسی شوند. علاوه بر مواد غذایی، نیش زنبور و برخی از داروها نیز می‌توانند موجب بروز این عارضه شوند.
درمان آنافیلاکسی
تزریق اپی‌نفرین تنها درمان موثر و سریع آنافیلاکسی است. اپی‌نفرین علائم آنافیلاکسی را به سرعت معکوس می‌سازد. این دارو معمولاً به کمک سرنگ خودکار و در ران تزریق می‌شود.
(منبع: mayoclinic)

آیا آلرژی فصلی درمان طبیعی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ