کشفی تازه برای جلوگیری از ایجاد برفک دهان

maryam01
نوعی سلول‌های ایمنی غیرمعمول در زبان وجود دارند که نقش مهمی در جلوگیری از بیماری برفک دهان ایفا می‌کنند.

نوعی سلول‌های ایمنی غیرمعمول در زبان وجود دارند که نقش مهمی در جلوگیری از بیماری برفک دهان ایفا می‌کنند. این یافته‌ها می‌تواند توضیحی باشد برای این مساله که چرا افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسان (HIV) یا سایر بیماری‌های مربوط به نقص سیستم ایمنی نسبت به عفونت قارچی دهان آسیب پذیرترند.
به گفته سارا ال. گافن، پروفسور روماتولوژی و محقق ارشد در دانشکده پزشکی پیت، بیماری برفک دهان توسط رشد بیش از حد قارچی به نام کاندیدا آلبیکانز که به طور معمول در دهان حضور دارد ایجاد می‌شود و باعث توسعه زخم‌های سفید رنگ دردناکی در دهان می‌شود. این عفونت قابل درمان است؛ اما بیمارانی که به ویروس نقص ایمنی مبتلا هستند، افراد دریافت‌کننده پیوند که داروهای سرکوب کننده ایمنی دریافت می‌کنند، بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند و نوزادانی که سیستم ایمنی آنها هنوز کامل شکل نگرفته است، با مشکلات بیشتری مواجه هستند.
گروهی از محققان در تحقیقات قبلی خود دریافته بودند که سایتوکاینی به نام interleukin-17 یا IL-17 در جلوگیری از پیشرفت برفک دهانی نقش دارد. سایتوکاین‌ها پروتئین‌هایی هستند که در تنظیم واکنش‌های ایمنی نقش بسزایی دارند. تا پیش از این محققان در مورد منشا IL-17 اطلاعات چندانی نداشتند.
به طور معمول، IL-17 توسط نوعی سلول‌های ایمنی به نام سلول‌های T تولید می‌شود. این سلول‌ها می‌توانند ارگانیزم‌های بیگانه را که قبلا توسط بخشی از سیستم ایمنی به نام ایمنی ذاتی شناسایی شده‌اند، تشخیص داده و از بین ببرند. سلول‌های T به بخشی از سیستم ایمنی بدن به نام سیستم ایمنی اکتسابی تعلق دارند.
(منبع: mayoclinic)

جلوگیری از برفک دهان با سلول‌های ایمنی غیرمعمول

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ