همه چیز درباره آنژین

maryam01
آنژین اصطلاحی پزشکی است که به درد سینه و یا احساس تنگی، سنگینی و احساس ناخوشایند در سینه به خاطر عدم خون‌رسانی مناسب به عضله‌‌ی قلب گفته می‌شود. در واقع دلیل اصلی آن، عدم خون‌رسانی کافی به خاطر تنگ شدن سرخرگ‌هایی است که خون را به قلب می‌رسانند. این بیماری، عامل اصلی بیماری‌های قلبی کرونری محسوب شده و اغلب آن را به اشتباه، به عنوان علائم سوء‌هاضمه تشخیص می‌دهند. انواع آنژین آنژین پایدار که زمانی که قلب باید برای پمپاژ خون، سخت‌تر کار کند رخ می‌دهد. مواقعی که دچار فشار احساسی یا فیزیکی می‌شوید و یا در هوای سرد قرار می‌گیرد این اختلال رخ می‌دهد. آنژین ناپایدار این آنژین بدون وارد شدن هیچ فشاری رخ می‌دهد. یکی از دلایل اصلی آن، شکل‌گیری رسوبات و انسداد در سرخرگ‌های کرونری است. آنژین پرینزمتال یا آنژین واریانت این آنژین به خاطر گرفتگی سرخرگ‌های کرونری رخ می‌دهد.

آنژین اصطلاحی پزشکی است که به درد سینه و یا احساس تنگی، سنگینی و احساس ناخوشایند در سینه به خاطر عدم خون‌رسانی مناسب به عضله‌‌ی قلب گفته می‌شود. در واقع دلیل اصلی آن، عدم خون‌رسانی کافی به خاطر تنگ شدن سرخرگ‌هایی است که خون را به قلب می‌رسانند. این بیماری، عامل اصلی بیماری‌های قلبی کرونری محسوب شده و اغلب آن را به اشتباه، به عنوان علائم سوء‌هاضمه تشخیص می‌دهند.
انواع آنژین

آنژین پایدار
که زمانی که قلب باید برای پمپاژ خون، سخت‌تر کار کند رخ می‌دهد. مواقعی که دچار فشار احساسی یا فیزیکی می‌شوید و یا در هوای سرد قرار می‌گیرد این اختلال رخ می‌دهد.
آنژین ناپایدار
این آنژین بدون وارد شدن هیچ فشاری رخ می‌دهد. یکی از دلایل اصلی آن، شکل‌گیری رسوبات و انسداد در سرخرگ‌های کرونری است.
آنژین پرینزمتال یا آنژین واریانت
این آنژین به خاطر گرفتگی سرخرگ‌های کرونری رخ می‌دهد.
آنژین مویرگی
نوعی درد خفیف است که اغلب مواقع بیش از ۱۰ دقیقه ادامه داشته  و تا ۳۰ دقیقه یا بیشتر طول می‌کشد.
علل
آنژین نوعی احساس نامطلوب و نامساعد و آزاردهنده در سینه است که به خاطر کم‌شدن منبع خون‌رسانی به بخشی از قلب رخ می‌دهد. این اختلال به خاطر انسداد ناقص یا کامل در سرخرگ‌هایی رخ می‌دهد که به قلب می‌رسند.
علائم
آنژین را معمولا به شکل فشار، سنگینی، تنگی، یا درد در سینه خصوصا پشت استخوان سینه حس می‌شود. این درد اغلب مواقع به گردن، فک، بازوها و حتی دندان‌ها هم سرایت می‌کند. بیماران ممکن است مشکلاتی نظیر سوء‌هاضمه، سوزش قلب، ضعف، تعرق، تهوع و کوتاه شدن نفس را تجربه کنند.
پیشگیری
– غذاهای سالم بخورید و از خوردن هله‌هوله پرهیز کنید تا بتوانید میزان کلسترول خونتان را متعادل نگه دارید.
– به طور منظم ورزش کنید، حداقل هر روز و به مدت ۳۰ دقیقه، چرا که باعث بالا رفتن میزان کلسترولتان شده و کارکرد قلبتان را تقویت می‌کند.
– سیگار کشیدن یکی از دلایل اصلی تصلب رگ‌ها است که می‌تواند به آنژین بینجامد، پس سعی کنید نکشید.
(منبع: mayoclinic)

درباره آنژین قلبی بیشتر بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ