همه چیز درباره فوبیای سوراخ

maryam01
آیا دیدن کف صابون، شکلات گازدار و یا گل نیلوفر باعث می‌شود که از خانه بزنید بیرون و احساس وحشت و ترس داشته باشید؟ اگر این‌طور است، شما دچار یکی از شایع‌ترین فوبیاهای کم‌تر شنیده‌شده به نام فوبیای سوراخ هستید. در این نوع ترس، فرد با دیدن دسته‌ای از سوراخ‌ها در اشکال مختلف دچار واکنش‌های ناخوشایند و نامطلوب شدیدی می‌شود، از میگرن‌های شدید و حمله‌ی توأم با ترس گرفته تا عرق داغ و بالا رفتن میزان ضربان قلب. البته هنوز مدارک علمی کمی درباره‌ی این پدیده وجود دارد. محققان تلاش کردند تا پی ببرند آیا ویژگی بصری خاصی نسبت به چیزهایی که باعث ترس از سوراخ می‌شود وجود دارد یا نه. آنها برای اثبات این مسئله، ۷۶ تصویر از چیزهای سوراخ‌دار را با ۷۶ تصویر تحت کنترل از سوراخ‌هایی که هیچ ارتباطی با ترس از سوراخ نداشتند با هم مقایسه کردند. بعد از استاندارد کردن ویژگی‌های مختلف این تصاویر، محققان دریافتند چیزهایی که باعث ترس از سوراخ می‌شود به طور نسبی میزان اختلاف سطح انرژی آنها در فرکانس‌های متوسط مکانی در مقایسه با تصاویر تحت کنترل بیشتر بوده است.

آیا دیدن کف صابون، شکلات گازدار و یا گل نیلوفر باعث می‌شود که از خانه بزنید بیرون و احساس وحشت و ترس داشته باشید؟ اگر این‌طور است، شما دچار یکی از شایع‌ترین فوبیاهای کم‌تر شنیده‌شده به نام فوبیای سوراخ هستید. در این نوع ترس، فرد با دیدن دسته‌ای از سوراخ‌ها در اشکال مختلف دچار واکنش‌های ناخوشایند و نامطلوب شدیدی می‌شود، از میگرن‌های شدید و حمله‌ی توأم با ترس گرفته تا عرق داغ و بالا رفتن میزان ضربان قلب.
البته هنوز مدارک علمی کمی درباره‌ی این پدیده وجود دارد. محققان تلاش کردند تا پی ببرند آیا ویژگی بصری خاصی نسبت به چیزهایی که باعث ترس از سوراخ می‌شود وجود دارد یا نه. آنها برای اثبات این مسئله، ۷۶ تصویر از چیزهای سوراخ‌دار را با ۷۶ تصویر تحت کنترل از سوراخ‌هایی که هیچ ارتباطی با ترس از سوراخ نداشتند با هم مقایسه کردند. بعد از استاندارد کردن ویژگی‌های مختلف این تصاویر، محققان دریافتند چیزهایی که باعث ترس از سوراخ می‌شود به طور نسبی میزان اختلاف سطح انرژی آنها در فرکانس‌های متوسط مکانی در مقایسه با تصاویر تحت کنترل بیشتر بوده است.
آنها سپس تصمیم گرفتند تا دریابند که چرا این ویژگی بصری به چنین واکنش‌هایی می‌انجامد. یکی از افرادی که دچار ترس از سوراخ بود به این تیم تحقیقاتی اعلام کرد که حیوانی را دیده که واکنش ترس از سوراخ را در او برانگیخته است. حیوان مورد نظر نوعی اختاپوس بود که یکی از سمی‌ترین جانوران دنیا محسوب می‌‌شود. سپس این تیم تحقیقاتی تصاویر حیوانات سمی مختلف از جمله اختاپوس، عنکبوت و مار کبرا را بررسی کرده و متوجه شدند که میزان انتلاف نسبی آنها در فرکانس متوسط مکانی بسیار بالا است.
در نهایت آنها چنین نتیجه گرفتند که ترس از سوراخ می‌تواند ریشه‌ی تکاملی داشته باشد، یعنی دسته‌ای از سوراخ‌ها می‌تواند در شخص حالت بیزارکننده ایجاد کند، چون نوعی ویژگی مشترک بصری با حیوانات دارند که انسان‌ها یاد گرفته‌اند برای بقا و زنده ماندن از آنها دوری کنند.
(منبع: webmd)

فوبیا چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ناشناس

ناشناس

1397-03-17 - 21:50 پاسخ

حتما عکس رو بردارین.واقعا کسی که فوبیا داره نمیتونه بخونه

مجتبی

مجتبی

1397-01-20 - 16:57 پاسخ

لطفا عکس را از مطلب بردارید کسی که فوبیا داره نمی تونه مطلبو بخونه ممنون