علل ایجاد موی زیر پوستی و چه باید کرد؟

دکتر مهتاب مستوفی زاده متخصص پوست، مو و لیزر: موی زیر پوستی به موهائی گفته می‌شود که بعد از اینکه کمی به سمت بیرون از پوست رشد کردند، به داخل خم شده و دوباره در پوست فرو می‌روند یا اصلا از زیر پوست خارج نمی‌شوند و به صورت خوابیده در زیر پوست به رشد خود ادامه می دهند.

دکتر مهتاب مستوفی زاده متخصص پوست، مو و لیزر: 

موی زیر پوستی به موهائی گفته می‌شود که بعد از اینکه کمی به سمت بیرون از پوست رشد کردند، به داخل خم شده و دوباره در پوست فرو می‌روند  یا اصلا از زیر پوست خارج نمی‌شوند و به صورت خوابیده در زیر پوست به رشد خود ادامه می دهند.

علل موهای زیر پوستی:

مهمترین علت زیر پوستی شدن موها،تراشیدن آنها از ته به وسیله تیغ و یا کندن آنها از ریشه با مو کن برقی، موم  و است. هنگامی که دهانه فوکیلول مو توسط سلول های مرده بسته شود موئی که در حال رشد بوده و انتهایی تیز و برنده دارد به زیر پوست هدایت می‌شود و رشد می‌کند و باعث ایجاد یک برجستگی کوچک  می‌شود که این برجستگی می‌تواند قرمز و ملتهب ویا گاهی چرکی و دردناک باشد. افرادی که دارای موهای ضخیم و فر هستند بیشتر از سایر افراد به موی زیر پوستی دچار می‌شوند.  خشکی پوست نیز در ایجاد موهای زیر پوستی بی‌تأثیر نیست و این مشکل در کسانی که پوست خشک دارند، بیشتر دیده می شود.

عوارض موهای زیر پوستی:

در بیشتر موارد این موها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و خود به خود از بین می‌روند. اما در برخی از افراد وجود این موها در زیر پوست باعث ایجاد خارش، التهاب، قرمزی و تورم می‌شود. در مواردی هم چرکی شده و نهایتا بعد ازبهبود لکه‌های قهوه‌ای بر روی پوست باقی می‌گذارند که این لکه‌ها می‌توانند ماه‌ها و سال‌ها بر سطح پوست بمانند و از مشکلاتی را از جنبه زیبایی ایجاد کنند.

موهای زیر پوستی در چه نواحی شایع هستند؟

خانم‌ها بیشتر در ساق پا ، ناحیه عانه و خط مایو دچار موهای زیر پوستی می‌شوند .در آقایان هم اکثرا در ناحیه ریش و گردن و پشت سر موی زیر پوستی دیده می‌شود. این اتفاق بیشتر بعد از اصلاح کردن‌های مکرر و پی در پی دیده می‌شود.

روش‌های پیشگیری از موهای زیرپوستی:

1- پیش از اصلاح ناحیه مورد نظر  را بشوئید چرا که مویی که خیس خورده باشد راحت‌تر بریده خواهد شد. بهتر است اصلاح در حمام صورت گیرد.

2- بهتر است موها را در جهت رشدشان اصلاح کنید. در صورت و ساق پا موها را به سمت پایین اصلاح کنید.

3- از تیغ نو برای اصلاح استفاده کنید.

4- موها را از ته نزنید و کمی بلندتر از سطح پوست بزنید.

5- پوست خود را در هنگام اصلاح پوست زیاد نکشید و از فشار دادن تیغ  به پوست اجتناب کنید.

6- بهتر است از ژیلت یک تیغه و نه چند تیغه استفاده کنید.

7- از ریش تراش های دو تیغه و سه تیغه استفاده نکنید.

8- حتما بعد از اصلاح از after shave یا کرم های بعد ازاصلاح  استفاده کنید .

9- ماشین ریش تراش برقی کمتر منجر به موی زیرپوستی می‌شود. بهتر است از ماشین ریش تراش استفاده کنید.در خانم ها نیز می توان بی رنگ کردن موها را جایگزین اصلاح کرد.

10- در یک جلسه یک ناحیه را بیش از یک بار نتراشید .

11- پوست خود را مرطوب نگه دارید و در فواصل اصلاح به طور مرتب از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده استفاده کنید.

12- فاصله بین دفعات اصلاح را زیاد کنید.

درمان موی زیر پوستی:

در خیلی از موارد موهای زیر پوستی خود به خود بهبود می یابند. از دستکاری مو های زیر پوستی و فشار دارن آنها پرهیز باید کرد زیرا ممکن است منجر به التهاب و ورود میکرب ها و عفونت شود .اگر موی زیر پوستی نزدیک به سطح پوست باشد می توان بعد از ضد عفونی کردن موضع با نیدل آن را خارح کرد. در صورتیکه موی زیر پوستی منجر به ایجاد فولیکولیت یا همان التهاب پیاز مو شود چند روز صبر کنیدو اصلاح را به تعویق بیندازید  و اگر بهبود نیافت برای درمان به متخصص پوست مراجعه کنید. در این موارد معمولا ترکیبی از داروهای ضد التهاب و ضد باکتری برای شما تجویز می شود. برای درمان قطعی بهتر است از روشی استفاده کنید که برای همیشه این مشکل را در شما حل کند و آن لیزر کردن موها است. لیزر موها را به طور دائمی از بین می‌برد و دیگر موئی نیست که به زیرپوست رشد کند. لک‌های قهوه‌ای هم که بر اثر موهای زیرپوستی ایجاد شده است ، به مرور زمان  خود به خود از بین خواهد رفت، البته تجویز داروهای ضد لک و لایه بردار می تواند به تسریع بهبود لک ها کمک کند.

دکتر مهتاب مستوفی زاده متخصص پوست، مو و لیزر:  دوره پزشکی عمومی رادر دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال ١٣٧٠ شروع و در سال ١٣٧٧ به پایان رساندند و در سال ١٣٨۴ موفق به اخذ بورد تخصصی پوست، مو و زیبایی از دانشگاه تهران شدند. 

سابقه کاری درخشان وی از سال ١٣٨۵ شروع شده و تا کنون بیش از ١٠٠٠٠ بیمار تحت نظر ایشان بودند، مطب دکتر مهتاب مستوفی زاده مجهز به جدیدترین تکنولوژی ‏های روز دنیا می‏ باشدکه در سال ۱۳۹۱ به مدیریت ایشان تاسیس گردید ، یکی از مهمترین اهداف وی آشنا کردن عموم مردم با استانداردهای روز دنیا در نحوه ارائه خدمات زیبایی و لیزر است. و همچنین وظیفه خود می‏دانند تا ارائه خدمات زیبایی ولیزر توسط افراد غیر متخصص و غیر پزشک و همینطور استفاده از مواد غیر استاندارد و فاقد مجوز را به چالش بکشد و در این راستا اطلاع رسانی کند.

شما می توانید برای ارتباط با مطب دکتر مهتاب مستوفی زاده با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122238220

02122688873

09193361465

آدرس: تهران، بلوار اندرزگو، نرسیده به چهارراه کامرانیه، جنب ژیوار مارکت، پلاک ۱۰، طبقه دوم، واحد۶

وب سایت


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
اتوسااسماعیل نیا

اتوسااسماعیل نیا

1394-08-01 - 16:11 پاسخ

باسلام خدمت دکترعزیزومحترم....دوسوال برای بنده مطرح است که ممنون میشم بهم جواب بدین.اول اینکه حدودسه ساله تورشت دکترمیرم واسه لیزر موهای زاید صورت که تواین سه سال قرص اسپرونولاکتون و یکسالیه سیپروتون کامپاندمصرف میکنم و هرسه ماه که میرم دکتر ازمایش میده و اصلا قرص و کم و یاقطع نمیکنه....منم میترسم یهوقطع کنم؟!ایامشکل یاعوارضی میتونه داشته باشه اینکه بخام قطعش کنم؟!!!!!دومین سوالمم اینه که اقدام به لیزر موهای بیکینی کردم و یکجلسه بیشترنرفتم قرتره 6تا7جلسه برم حالا خاستم بپرسم عوارضی نداره ؟!

admin

admin

1394-08-01 - 16:11

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .