اگر کف دست و پایتان تعریق می کند و دنبال راه حلی هستید این مطلب را بخوانید!

دکتر مهتاب مستوفی زاده متخصص پوست، مو و لیزر: یکی از مشکلاتی که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و روابط اجتماعی و کاری‌ آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد تعریق کف دست و پا است. در این اختلال کف دست ها و پا ها بیش از اندازه عرق می‌کنند.

دکتر مهتاب مستوفی زاده متخصص پوست، مو و لیزر: 

یکی از مشکلاتی که افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و روابط اجتماعی و کاری‌ آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد تعریق کف دست و پا است. در این اختلال کف دست ها و پا ها بیش از اندازه عرق می‌کنند.

عامل اصلی تعریق کف دست و پا زمینه ارثی است و معمولا این مشکل در عضو دیگری از اعضای خانواده نیز دیده می شود.در اکثر موارد این مشکل با اضطراب و هیجان بیشتر می شود.سن شروع تعریق غیر طبیعی کف دست و پا معمولا از سنین کودکی یا بلوغ است ولی گاهی شروع آن تا بیست و پنج سالگی به تاخیر می افتد. افزایش تعریق معمولا به صورت قرینه در هر دو دست یا هر دو پا دیده می شود و حداقل یک بار در هفته اتفاق می افتد. با اینکه افزایش تعریق در همه فصول دیده می شود ولی گرمای تابستان می تواند باعث تشدید آن شود. شدت تعریق در افراد مختلف فرق می کند و از خفیف تا شدید متغیر است و در موارد شدید می تواند بر کیفیت زندگی فرد و عملکرد روزانه وی تاثیر منفی بگذارد. در اکثر موارد افزایش تعریق کف دست و پا در زمان خواب  دیده نمی شود.

علاوه بر کف دست و پا ناحیه زیر بغل و همینطور قسمت مرکزی صورت نیز ممکن است دچار افزایش میزان تعریق شوند. در بعضی از افراد ممکن است فقط یک ناحیه درگیر باشد در صورتیکه برخی دیگر ممکن است از افزایش تعریق در دو یا چند ناحیه رنج ببرند.

گاهی تعریق بیش از حد کف دست و پا جنبه ارثی ندارد، مثلا در افراد الکلیک نیز مواردی از افزایش تعریق کف دست و پا دیده شده است.

اگر چنانچه افزایش تعریق محدود به کف دست و پا و زیر بغل باشد نیاز به بررسی خاصی نیست. اقدامات تشخیصی بیشتر در مواردی که افزایش تعریق در کل بدن دیده می شود ضرورت دارد. پرکاری تیرویید و پاراتیرویید، مصرف داروها مانند داروهای ضد افسردگی،  دیابت ، بد خیمی ها، بیماری های تب دار مانند سل و بیماری های دیگر مانند پارکینسون از دلایل تعریق بیش از حد کل بدن  هستند.

روش های درمانی مختلفی برای کاهش تعریق وجود دارد که توسط متخصص پوست بر حسب شدت تعریق به شما پیشنهاد می شود. همچنین اگر فرد بر اثر اضطراب دچار افزایش تعریق می‌شود وی را به همکاران روانپزشک ارجاع می‌دهد که در این مورد یکی از روش‌های درمان که روانپزشکان توصیه می‌کنند این است که فرد در پاسخ به این حالت غیر ارادی خود اراده پیدا کند و تا حد امکان به این اضطراب تسلط داشته باشد. روش دیگر در درمان اضطراب این است که از داروهای ضد اضطراب و آرام بخش استفاده شود.

یکی از درمان هایی که توسط متخصص پوست تجویز می شود ، داروهای موضعی خاص حاوی کلرید آلومینیوم  و گاها داروهای خوراکی است. همینطور ضد تعریق هایی در داروخانه ها وجود دارد که می توانند کمی کمک کننده باشند.داروهای موضعی برای تعریق بیش از حد زیر بغل تاثیر بهتری دارند.

یکی از روش‌های درمانی این است که دست‌ها و پاها را درون ظرف آبی که در آن جریان الکتریکی برقرار است قرار می‌دهند و با این کار مجاری عرق را مسدود کرده و در نتیجه تعریق کف دست و پا کاهش می‌یابد. به این روش یونتوفورز می گویند.

تزریق بوتاکس نیز یکی دیگر از روش‌های درمان است که مخصوصا برای تعریق کف دست و زیر بغل مناسب است. بعد از هر تزریق تا ماه ها تعریق در ناحیه مورد نظر به میزان قابل توجهی  کاهش می یابد.

در مواردی که تعریق بسیار شدید باشد و هیچ یک از روش‌های درمانی ذکر شده مؤثر واقع نشود از عمل جراحی به عنوان درمان استفاده می‌شود. در این روش رشته های عصبی که به غدد عرق عصب دهی می کنند، قطع می شود.

دکتر مهتاب مستوفی زاده متخصص پوست، مو و لیزر:  دوره پزشکی عمومی رادر دانشگاه شهید بهشتی تهران در سال ١٣٧٠ شروع و در سال ١٣٧٧ به پایان رساندند و در سال ١٣٨۴ موفق به اخذ بورد تخصصی پوست، مو و زیبایی از دانشگاه تهران شدند. 

سابقه کاری درخشان وی از سال ١٣٨۵ شروع شده و تا کنون بیش از ١٠٠٠٠ بیمار تحت نظر ایشان بودند، مطب دکتر مهتاب مستوفی زاده مجهز به جدیدترین تکنولوژی ‏های روز دنیا می‏ باشدکه در سال ۱۳۹۱ به مدیریت ایشان تاسیس گردید ، یکی از مهمترین اهداف وی آشنا کردن عموم مردم با استانداردهای روز دنیا در نحوه ارائه خدمات زیبایی و لیزر است. و همچنین وظیفه خود می‏دانند تا ارائه خدمات زیبایی ولیزر توسط افراد غیر متخصص و غیر پزشک و همینطور استفاده از مواد غیر استاندارد و فاقد مجوز را به چالش بکشد و در این راستا اطلاع رسانی کند.

شما می توانید برای ارتباط با مطب دکتر مهتاب مستوفی زاده با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122238220

02122688873

09193361465

آدرس: تهران، بلوار اندرزگو، نرسیده به چهارراه کامرانیه، جنب ژیوار مارکت، پلاک ۱۰، طبقه دوم، واحد۶

وب سایت


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ