افزایش خطر آمبولی ریوی در بیمارانی که از اختلالات خودایمنی رنج می‌برند

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به خاطر اختلال بیماری خودایمنی در بیمارستان بستری می‌شوند خطر آمبولی ریوی در طی یک سال بعد از آن در آنها بیشتر خواهد بود.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به خاطر اختلال بیماری خودایمنی در بیمارستان بستری می‌شوند خطر آمبولی ریوی در طی یک سال بعد از آن در آنها بیشتر خواهد بود.
بیماری ترومبوآمبولیسم یا لخته‌گرفتگی رگی یکی از مشکلات جدی و مهم برای سلامتی است که به موجب آن نوعی بیماری خطرآفرین و تهدید‌کننده به نام آمبولی ایجاد می‌شود. آمبولی ریوی یکی از بیماری‌های شایع قلبی‌عروقی و ریوی‌عروقی است که هر ساله در ایالات متحده از هر ۱۰۰۰ نفر بیش از ۱ نفر به آن مبتلا می‌شوند و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در ۳ ماهه‌ی نخست بعد از تشخیص حدود ۱۵ درصد است که رقمی مشابه میزان مرگ و میز به خاطر حمله‌ی قلبی است. التهاب یکی از عوامل مرتبط با لخته‌گرفتگی رگی است. شایع‌ترین اختلالات ناشی از خودایمنی عبارتند از:
– رماتیسم مفاصل
– التهاب تیروئید هاشیموتو
– بیماری گریوز
محققان می‌گویند خطر کلی آمبولی ریوی در طی نخستین سال بعد از شناسایی اختلال خودایمنی در افرادی که این اختلال را ندارند حدود ۶ برابر بیشتر است. در تمام ۳۳ نوع اختلال خودایمنی، خطر رو به افزایش آمبولی ریوی در بیماران در طی نخستین سال تشخیص آن مشاهده شده است. آنها عنوان کردند که افزایش خطر لخته‌گرفتگی رگی می‌تواند یکی از عوامل اصلی در انواع بیماری‌های خودایمنی باشد و می‌تواند باعث بروز علائم و نشانه‌های شدید و وخیم دیگری از این اختلال شود. تحقیقات آنها نشان می‌دهد که اختلالات خودایمنی را نه تنها به عنوان اختلالات التهابی، بلکه بیشتر در قالب بیماری لخته شدن خون باید در نظر داشت.
(منبع: mayoclinic)

از علائم بیماری آمبولی ریه چه می دانید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ