داروی تنظیم فشار خون از اعتیاد به الکل و مواد مخدر پیشگیری می‌کند

maryam01
داروی تنظیم فشار خون به نام ایزرادیپین تاثیرات زیادی در پیشگیری از اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارد. در حال حاضر یک تیم تحقیقاتی که به طور موفقیت‌آمیزی توانسته‌اند با استفاده از دارویی که در درمان فشار خون استفاده می‌شده اعتیاد به الکل و کوکائین را در موش‌ها متوقف کنند، این ترکیب دارویی را پیشنهاد کرده و معتقدند که می‌تواند با از بین بردن حافظه‌ی ناخودآگاه فرد نسبت به عوامل محرکی که به اعتیاد می‌انجامد، از بازگشت به اعتیاد پیشگیری کند. اخیرا محققان بر روی مدارهای مغزی آزمایشاتی انجام داده‌اند که در جریان یادگیری، حافظه و پاداش آن دخیل بوده و به نظر می‌آید که در روند اعتیاد و سیم‌‌کشی مجدد مغزی و شکل‌دهی حافظه‌های قوی‌ نسبت به نشانه‌های دارویی مربوط به حافظه فعالیت زیادی انجام می‌دهد. آنها موش‌هایی را که به الکل و کوکائین اعتیاد داشتند در داخل اتاق‌هایی به رنگ سیاه و سفید قرار دادند.

داروی تنظیم فشار خون به نام ایزرادیپین تاثیرات زیادی در پیشگیری از اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارد. در حال حاضر یک تیم تحقیقاتی که به طور موفقیت‌آمیزی توانسته‌اند با استفاده از دارویی که در درمان فشار خون استفاده می‌شده اعتیاد به الکل و کوکائین را در موش‌ها متوقف کنند، این ترکیب دارویی را پیشنهاد کرده و معتقدند که می‌تواند با از بین بردن حافظه‌ی ناخودآگاه فرد نسبت به عوامل محرکی که به اعتیاد می‌انجامد، از بازگشت به اعتیاد پیشگیری کند.
اخیرا محققان بر روی مدارهای مغزی آزمایشاتی انجام داده‌اند که در جریان یادگیری، حافظه و پاداش آن دخیل بوده و به نظر می‌آید که در روند اعتیاد و سیم‌‌کشی مجدد مغزی و شکل‌دهی حافظه‌های قوی‌ نسبت به نشانه‌های دارویی مربوط به حافظه فعالیت زیادی انجام می‌دهد.
آنها موش‌هایی را که به الکل و کوکائین اعتیاد داشتند در داخل اتاق‌هایی به رنگ سیاه و سفید قرار دادند. بعد از آنکه این حیوانات اعتیاد پیدا کردند، محققان آنها را در شرایطی قرار دادند که یا به اتاق سیاه وارد شوند یا به اتاق سفید. آنها معمولا اتاقی را انتخاب می‌کردند که متناسب با ماده‌ی مخدرشان بود. محققان در ادامه پیش از آنکه موش‌ها را در مرحله‌ی انتخاب اتاق قرار دهند به آنها دز مشخصی از ایزرادیپین دادند. روزی که تحت این درمان دارویی قرار گرفتند، موش‌ها هم‌چنان اتاق را متناسب با مصرف ماده‌ی مربوط انتخاب می‌کردند. اما در روزهای بعد، دیگر این انتخاب برایشان فرقی نداشت. در واقع ایزرادیپین توانست حافظه‌هایی را پاک کند که باعث می‌شد موش‌ها اتاق خاصی را به خاطر مصرف الکل یا کوکائین انتخاب کنند.
جالب است بدانید که ایزرادیپین با مسدود کردن مجراهای کلسیم در قلب و رگ‌های خونی باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود. این مجراهای کلسیم در مغز هم وجود دارد و محققان ثابت کرده‌اند که مسدود شدن آنها با ایزرادیپین منجر به سیم‌پیچی مجدد مدارهای مغزی می‌شود که با نشانه‌های مرتبط با اعتیاد مانند رنگ‌ اتاق‌های مربوط به مصرف کوکائین و الکل در موش‌ها مرتبط است.
(منبع: health)

خوراکی هایی برای کاهش فشار خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ