اندازه‌ دور کمر در زنان و ارتباط آن با خطر ناباروری و سرطان

maryam01
اخیرا طی مقاله‌ای که در بریتانیا منتشر شده دانشمندان به این نتیجه رسیدند زنانی که اندازه‌ی دور شکمشان بیشتر است، خطر سرطان از جمله سرطان پستان در آنها بیشتر دیده می‌شود. علاوه بر این خطر ناباروری هم در آنها وجود دارد. این تحقیقات با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند شاخص حجم بدن (BMI)، اندازه‌گیری ضربان قلب، کلسترول، تناسب اندام با اروبیک، فشار خون و میزان قند خون مورد بررسی قرار گرفت. از طرفی بیماران فرصت این را داشتند تا درباره‌ی بیماری‌های مربوط به سلامتی خود مانند کم‌آبی بدن، مصرف الکل، کیفیت خواب و آسیب‌های خاصی در بدن صحبت کنند. آن دسته از افرادی که برای این تحقیق انتخاب شدند اظهار داشتند که برای بهبود سلامتی‌شان در این تست شرکت کردند. ۵۷ درصد از آنها وضعیت دور شکمشان طوری بود که خطر بروز بیماری‌هایی نظیر ناباروری، سرطان پستان، سرطان رحم و سرطان تخم‌دان، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ در آینده در آنها وجود داشت.

اخیرا طی مقاله‌ای که در بریتانیا منتشر شده دانشمندان به این نتیجه رسیدند زنانی که اندازه‌ی دور شکمشان بیشتر است، خطر سرطان از جمله سرطان پستان در آنها بیشتر دیده می‌شود. علاوه بر این خطر ناباروری هم در آنها وجود دارد. این تحقیقات با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند شاخص حجم بدن (BMI)، اندازه‌گیری ضربان قلب، کلسترول، تناسب اندام با اروبیک، فشار خون و میزان قند خون مورد بررسی قرار گرفت. از طرفی بیماران فرصت این را داشتند تا درباره‌ی بیماری‌های مربوط به سلامتی خود مانند کم‌آبی بدن، مصرف الکل، کیفیت خواب و آسیب‌های خاصی در بدن صحبت کنند.
آن دسته از افرادی که برای این تحقیق انتخاب شدند اظهار داشتند که برای بهبود سلامتی‌شان در این تست شرکت کردند. ۵۷ درصد از آنها وضعیت دور شکمشان طوری بود که خطر بروز بیماری‌هایی نظیر ناباروری، سرطان پستان، سرطان رحم و سرطان تخم‌دان، بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ در آینده در آنها وجود داشت. در واقع اندازه‌ی دور کمر آنها به طور متوسط ۵ سانتی‌تر بیشتر از اندازه‌ی معیار یعنی ۸۰ سانتی‌متر بود.
دانشمندان می‌گویند که اضافه‌ شدن چربی به دور کمر و شکم مشکلات زیادی را برای زنان به همراه دارد و از طرفی باعث سوءعملکرد تخم‌دانی، چرخه‌های تخمک‌گذاری نامرتب و یا عدم تخمک‌گذاری می‌شود که تمام این‌ها باعث به تأخیر افتادن باروری و تخمک‌گذاری شده و این مشکلات در ۵۰ تا ۶۰ درصد زنان مشاهده می‌‌شود که سندروم تخم‌دانی چندکیستی داشته و از چاقی شکمی هم رنج می‌برند. از طرفی احتمال بیماری قلبی، بیماری کبدی و دیابت نوع ۲ هم به خاطر اضافه‌ وزن در آنها زیاد خواهد بود.
(منبع: mayoclinic)

اندازه مناسب دور کمر آقایان چند است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ