تستی ساده برای پیش‌بینی مسمومیت حاملگی

maryam01
اخیرا گروهی از محققان در بریتانیا دریافتند زنانی که در دوران بارداری دچار مسمومیت حاملگی می‌شوند میزان پروتئین نشان‌گر موجود در خون‌شان در سه‌ماهه‌ی اول بارداری کمتر از حد عادی بوده و این مسئله می‌تواند زمینه را برای انجام آزمایش خون جهت شناسایی این بیماری خطرزا فراهم کند. پری‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی نوعی بیماری مربوط به بارداری است و از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار، حفظ مایعات در بدن و عملکرد ناقص در جداره‌ی رگ‌ها خونی در زنان باردار اشاره کرد. سالانه بالای ۱۰۰۰ نوزاد و ۱۰ زن در بریتانیا جان خود را به خاطر این بیماری از دست می‌دهند. محققان معتقدند زنانی که وارد هفته‌ی دوازدهم بارداری خود می‌شوند و علائم پری‌اکلامپسی در آنها بروز می‌کند، میزان پروتئین VEGF165b آنها از حد طبیعی کمتر است.

اخیرا گروهی از محققان در بریتانیا دریافتند زنانی که در دوران بارداری دچار مسمومیت حاملگی می‌شوند میزان پروتئین نشان‌گر موجود در خون‌شان در سه‌ماهه‌ی اول بارداری کمتر از حد عادی بوده و این مسئله می‌تواند زمینه را برای انجام آزمایش خون جهت شناسایی این بیماری خطرزا فراهم کند.
پری‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی نوعی بیماری مربوط به بارداری است و از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به فشار خون بالا، وجود پروتئین در ادرار، حفظ مایعات در بدن و عملکرد ناقص در جداره‌ی رگ‌ها خونی در زنان باردار اشاره کرد. سالانه بالای ۱۰۰۰ نوزاد و ۱۰ زن در بریتانیا جان خود را به خاطر این بیماری از دست می‌دهند.
محققان معتقدند زنانی که وارد هفته‌ی دوازدهم بارداری خود می‌شوند و علائم پری‌اکلامپسی در آنها بروز می‌کند، میزان پروتئین VEGF165b آنها از حد طبیعی کمتر است. در واقع آنها پیشنهاد می‌کنند که می‌توان از این پروتئین در قالب نوعی نشان‌گر جهت بررسی ‌خطر پیشرفت پری‌اکلامپسی استفاده کرد و از طرفی هم می‌توان برای نظارت و مراقبت از زنان باردار در این ارتباط آزمایش‌های مربوطه را انجام داد.
طی گرازشی در این مورد، خانم کارن پارتریج ۴۳ ساله اهل بریستول اعلام کرد که در دو بارداری نخست خود دچار پری‌اکلامپسی شدیدی بود. او می‌گوید ۲۱ روز در بیمارستان بستری ‌بود. در بخشی از این گزارش گفت: پروتئین موجود در ادرار من و نیز فشار خون بالا همه و همه باعث افزایش حجم بدنم شده بود. او می‌گوید که چاره‌ای نداشت جز آنکه نوزادش را هرچه سریعتر به دنیا بیاورد و مشکل وی باعث شد که وزن نوزاد وی خیلی کم (حدود ۲.۳ کیلو) باشد و ناگزیر در ۱۰ روز اول زایمان از طریق لوله به او غذا دادند.
اگرچه در حال حاضر دارویی برای درمان پری‌اکلامپسی وجود ندارد، اما انجام تستی به نان تست VEGF می‌تواند به تجویز آسپیرین کمک کند، چرا که آسپیرین قادر است شیوع پری‌اکلامپسی را تا ۱۵ درصد کاهش دهد و از طرفی با انجام این تست زنان از علائم این بیماری آگاه می‌شوند.
(منبع: NHS)

حاملگی‌های پرخطر کدام‌اند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ