عفونت ویروسی در بینی میتواند به عفونت باکتریایی در گوش هم بینجامد

maryam01
عفونت گوش میانی در نونهالان بسیار شایع است. اخیرا محققان طی تحقیقاتی دریافته اند که یکی از عوامل محرک آن می‌تواند عفونت ویروسی در بینی باشد.

عفونت گوش میانی در نونهالان بسیار شایع است. اخیرا محققان طی تحقیقاتی دریافت هاند که یکی از عوامل محرک آن می‌تواند عفونت ویروسی در بینی باشد. آن‌ها می‌گویند که عفونت ویروسی در بینی می‌تواند منجر به تحریک یک نوع باکتری شود که قادر است از آنجا به گوش جابجا شده و به عفونت گوش میانی بینجامد. 
محققان می‌گویند: همهٔ ما در بینی خود باکتری‌هایی داریم که در اکثر موارد مشکلاتی به وجود نمی‌آورند و بی‌خطرند. با این حال٬ تحت شرایط خاصی آن باکتری‌ها ‌می‌توانند به گوش میانی حرکت کرده و در آنجا عفونت ایجاد کنند. خوشبختانه در حال حاضر از چرایی و چگونگی این اتفاق شناخت و اطلاعات کافی در دست داریم. 
این باکتری Streptococcus pneumoniae نام داشته و در دو حالت در بینی بچه‌ها وجود دارد: در یک حالت هیچ آسیب و مشکلی به همراه ندارد٬ و در حالت دیگر که پیش رونده می‌شود. در مرحلهٔ پیش رونده٬ این باکتری را می‌توان در داخل گوش عفونی هم یافت. وجود ویروس آنفولانزا حتی در مرحلهٔ بی‌خطر هم می‌تواند منجر به عفونت Streptococcus pneumoniae شود. با این حال٬ محققان دریافته‌اند که وقتی ویروس آنفولانزا هم در بینی باشد باعث می‌‌شود تا S. pneumoniae رشد کرده و بدون توجه به این مسئله که آیا این باکتری در مرحله‌ بی‌خطر است یا مرحلهٔ پیش رونده٬ در گوش عفونت ایجاد می‌کند. 
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که در کشورهای غربی٬ از هر ۵ کودک ۳ نفر تا سن ۱ سالگی دچار عفونت گوش میانی می‌شوند٬ و تا سه سالگی این آمار از هر پنج نفر٬ به ۴ نفر می‌رسد. در کل تا سن پنج سالگی تمام کودکان یک بار دچار این عفونت می‌شوند. محققان می‌گویند ۵۰ تا ۶۰ درصد از عفونت‌های گوش میانی به خاطر باکتری S. pneumonia است.

(منبع: mayoclinic)

داروهای خانگی برای درمان عفونت گوش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ