تاثیرات ناگوار بیماری مزمن کلیه در دوران بارداری

maryam01
تحقیقات نشان میدهد حتی بیماری خفیف کلیوی هم در دوران بارداری میتواند منجر به بروز خطراتی در مادر و نوزاد شود. بیماری مزمن کلیوی (CKD) در حال افزایش بوده و تحقیقات نشان میدهد که نخستین سطوح این بیماری میتواند بر بارداری و پس از آن تأثیر بگذارد. اخیرا محققان طی تحقیقاتی نتایج بارداری ۵۰۴ مورد را در زنانی که CKD داشتند با نتایج بارداری زنانی که CKD نداشتند مقایسه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که خطر ناشی از بارداری مانند زایمان زودهنگام، نیاز به مراقبتهای شدید نوزادی و یا بالا رفتن فشار خون مادر باعث افزایش سطوح CKD میشود. با این حال این خطر صرفا ارتباطی به کاهش عملکرد کلیه ندارد چرا که بیمارانی که در سطح اول CKD هستند، بر خلاف این عقیده که میگوید در سطح اول CKD، نشانهای از بیماری دیده نمیشود، کنترل میزان سلامتی در آنها به طور بارزی با هم متفاوت است. این تیم تحقیقاتی همچنین به این نتیجه رسید که خطر مرگ به خاطر بیماریهای درونرحمی یا ناقص بودن جنین در بین بیمارانی که این مشکل را دارند و افراد سالم و تحت کنترل، فرق چندانی با هم ندارد.

تحقیقات نشان میدهد حتی بیماری خفیف کلیوی هم در دوران بارداری میتواند منجر به بروز خطراتی در مادر و نوزاد شود. بیماری مزمن کلیوی (CKD) در حال افزایش بوده و تحقیقات نشان می دهد که نخستین سطوح این بیماری می تواند بر بارداری و پس از آن تأثیر بگذارد.
اخیرا محققان طی تحقیقاتی نتایج بارداری ۵۰۴ مورد را در زنانی که CKD داشتند با نتایج بارداری زنانی که CKD نداشتند مقایسه کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که خطر ناشی از بارداری مانند زایمان زودهنگام، نیاز به مراقبت های شدید نوزادی و یا بالا رفتن فشار خون مادر باعث افزایش سطوح CKD می شود. با این حال این خطر صرفا ارتباطی به کاهش عملکرد کلیه ندارد چرا که بیمارانی که در سطح اول CKD هستند، بر خلاف این عقیده که می گوید در سطح اول CKD، نشانه ای از بیماری دیده نمی شود، کنترل میزان سلامتی در آنها به طور بارزی با هم متفاوت است. این تیم تحقیقاتی همچنین به این نتیجه رسید که خطر مرگ به خاطر بیماری های درونرحمی یا ناقص بودن جنین در بین بیمارانی که این مشکل را دارند و افراد سالم و تحت کنترل، فرق چندانی با هم ندارد.
این یافته ها نشان می دهد که هر نوع بیماری کلیوی – حتی با کمترین شدت مانند زخم های کلیوی به خاطر سابقه ی عفونت کلیوی، با عملکرد طبیعی کلیوی را باید به عنوان یکی از اختلالات نسبی در بارداری در نظر داشت و تمام بیماران باید چکآپ کاملی برای تشخیص آن انجام دهند. دانشمندان امیدوارند که با کمک یافته های جدید بتوانند مراحل اولیه این بیماری و نیز بارداری با CKD را در با بروز نخستین علائم یا پیش از آن تشخیص دهند.
(منبع: webmd)

نشانه‌های عفونت کلیه در زنان باردار چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ