روش جدید تشخیص سینوزیت میتواند مصرف آنتیبیوتیک را کاهش دهد

maryam01
سینوزیت یک بیماری بسیار شایع بوده و به دو شکل حاد و مزمن بروز می‌کند. بیش از ۹ درصد از جمعیت اروپا از سینوزیت مزمن رنج می‌برند. پروفسور پرنیلا سالاسترند متخصص گوش، حلق و بینی در ارتباط با تحقیقاتی که برای تز دکترایش انجام داد، با همکارانش روش جدیدی را برای تشخیص بهتر سینوزیت مورد آزمایش قرار دادند. این روش با استفاده از یک سنسور فراصوتی به نام Doppler انجام شد که برخلاف سنسورهای فراصوتی یا سیتیاسکن می‌تواند غلظت مایع سینوزیت را شناسایی کند. تاکنون تنها راه شناسایی این مسئله از طریق شستشوی سینوسهای زبرآره ای انجام می‌شده که برای بیمار بسیار آزاردهنده بود. پروفسور پرنیلا سالاسترند متخصص گوش، حلق و بینی در ارتباط با تحقیقاتی که برای تز دکترایش انجام داد، با همکارانش روش جدیدی را برای تشخیص بهتر سینوزیت مورد آزمایش قرار دادند. این روش با استفاده از یک سنسور فراصوتی به نام Doppler انجام شد که برخلاف سنسورهای فراصوتی یا سیتیاسکن میتواند غلظت مایع سینوزیت را شناسایی کند. تاکنون تنها راه شناسایی این مسئله از طریق شستشوی سینوسهای زبرآرهای انجام میشده که برای بیمار بسیار آزاردهنده بود.

سینوزیت یک بیماری بسیار شایع بوده و به دو شکل حاد و مزمن بروز می‌کند. بیش از ۹ درصد از جمعیت اروپا از سینوزیت مزمن رنج می‌برند. 
پروفسور پرنیلا سالاسترند متخصص گوش، حلق و بینی در ارتباط با تحقیقاتی که برای تز دکترایش انجام داد، با همکارانش روش جدیدی را برای تشخیص بهتر سینوزیت مورد آزمایش قرار دادند. این روش با استفاده از یک سنسور فراصوتی به نام Doppler انجام شد که برخلاف سنسورهای فراصوتی یا سیتیاسکن می‌تواند غلظت مایع سینوزیت را شناسایی کند. تاکنون تنها راه شناسایی این مسئله از طریق شستشوی سینوسهای زبرآره ای انجام می‌شده که برای بیمار بسیار آزاردهنده بود. 
بیمارانی که مایع سینوسی غلیظی دارند باید آنتیبیوتیک مصرف کنند، در حالیکه برای آن دسته از بیمارانی که مایع سینوسیشان رقیق است روشهای مؤثر دیگری وجود دارد. 
مقاومت آنتیبیوتیکی مشکلی شایع و رو به رشد است. در کشور سوئد، از هر چهار نفر، یک نفر حداقل یکبار در سال آنتیبیوتیک مصرف می‌کند و بسیاری از این افراد از سینوزیت رنج می‌برند. تشخیص دقیق‌تر این بیماری می‌تواند میزان مصرف آنتیبیوتیک را کاهش داده و به موجب آن درمان درست و دقیق هم می‌تواند به کاهش هزینه‌ها بیانجامد. دکتر سالاسترند در این باره می‌گوید: ما از روشی جدید در آزمایشگاه استفاده کرده و به نتایج خوبی رسید‌ه ایم. ما در تلاشیم تا سنسور فراصوتی Doppler را در فضای کلنیکی و بر روی تعدادی از بیماران به کار ببریم. 
ایشان کیفیت و وضعیت زندگی بیش از ۲۰۰ بیماری که منتظر عمل سینوسی بودند مورد بررسی قرار دادند. همزمان کلنیک مربوطه هم پرسشنامه هایی را برای تحقیق به بیماران داد تا پاسخ آن‌ها را ارزیابی کند. در این تحقیق هم از پرسشنامه های عمومی و نیز پرسشنامه های مخصوص سینوزیت استفاده شد و پاسخ‌ها باعث روشن شدن وضعیت زندگی و سلامت روانی و عدم حضور بیماران در کار شد. در واقع پاسخ‌ها بیانگر میزان بالای غیبت افراد بود و نشان می‌داد بیماران سالانه حدود ۸ تا ۱۴ روز به خاطر مشکلات سینوزیتی سر کار حضور ندارند. دکتر سالاسترند در خاتمه گفت: سینوزیت تأثیر مالی شدیدی بر جامعه می‌گذارد، چرا که یک بیماری شایع بوده و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

(منبع: NHS)

چگونه با طب سنتی سینوزیت را درمان کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ