چگونه درد سیاتیک را کاهش دهیم؟

maryam01
حدود ۴۰ درصد از مردم در دوره هایی در زندگی شان دچار سیاتیک و یا التهاب عصب سیاتیک می شوند. این عصب از هر دو بخش نخاع منشعب شده و از لگن و کفلها میگ ذرد. بعد در امتداد بخش بالایی پشت هر ساق پا عبور کرده و به نقطه ای در زانوها می رسد که از آنجا به شاخه های متعددی تقسیم شده و به سمت پاها می رود. هر چیزی که به این عصب فشار وارد کرده یا آن را دچار التهاب کند می تواند منجر به درد شده و به کفل ها و ران منتقل شود. میزان حساسیت این درد می تواند بسیار شدید باشد. سیاتیک ممکن است در قالب دردی خفیف، تیز و شدید، احساس سوزش زیاد یا احساس نامساعد و نامطلوبی باشد.

حدود ۴۰ درصد از مردم در دوره هایی در زندگی شان دچار سیاتیک و یا التهاب عصب سیاتیک می شوند. این عصب از هر دو بخش نخاع منشعب شده و از لگن و کفلها میگ ذرد. بعد در امتداد بخش بالایی پشت هر ساق پا عبور کرده و به نقطه ای در زانوها می رسد که از آنجا به شاخه های متعددی تقسیم شده و به سمت پاها می رود.
هر چیزی که به این عصب فشار وارد کرده یا آن را دچار التهاب کند می تواند منجر به درد شده و به کفل ها و ران منتقل شود. میزان حساسیت این درد می تواند بسیار شدید باشد. سیاتیک ممکن است در قالب دردی خفیف، تیز و شدید، احساس سوزش زیاد یا احساس نامساعد و نامطلوبی باشد. از طرفی می تواند منجر به بروز احساس کرختی، ضعف یا مورمور شود. این درد با نشستن یا ایستادن زیاد، سرفه یا عطسه کردن، بلند کردن چیزی یا کش دادن بدن، بدتر میشود. 
داروهایی برای کاهش درد سیاتیک
برخی داروهای خوراکی برای کاهش درد سیاتیک عبارتند از:
– مسکّن های بدون نسخه مانند آستامینوفن، آسپیرین و NSAIDs (مانند ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن)
– تجویز داروهای شکل دهنده ی عضلات برای کم کردن فشار آن
– داروهای ضدافسردگی برای کمردردهای مزمن
توصیه می شود که به بچه های زیر ۱۸ سال یا کمتر آسپیرین تجویز نشود چرا که خطر بروز سندروم Reye را افزایش می دهد. در برخی موارد، داروهای استروئیدی در محدوده ی بین عصب های نخاعی تزریق می شود. تحقیقات نشان می دهد که این تزریق زمانی که التهاب به خاطر فشار ناشی از فتق دیسک رخ می دهد می تواند تأثیر خفیفی به همراه داشته باشد.
فیزیوتراپی یا درمان فیزیکی سیاتیک
درد سیاتیک باعث کم شدن تحرک می شود. و برای خوب شدن، استراحت در تختخواب یک راهکار عالی محسوب می شود. برای آنکه درد جدیدی بروز ندهد، باید سعی کنید که حالت و فعالیت های خاصی را که برایتان راحتتر است انتخاب کرده و انجام دهید. اگر علائم آن شدید نبود اما همچنان بعد از یک هفته ادامه داشت، پزشک به شما فیزیوتراپی یا درمان فیزیکی را توصیه می کند. ورزش های درست و مناسب هم می تواند در کاهش درد سیاتیک مفید باشد.
(منبع: mayoclinic)

سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ