تغییرات قبل از پریود بیانگر شدت اختلال دوقطبی است

maryam01
طی تحقیقات انجام شده بر روی ۳۰۰ زنی که از اختلال دوقطبی رنج می‌بردند مشخص شد آنهایی که میزان خشم و عصبانیت رفتارشان پیش از پریود بیشتر بود، در مقایسه با زنانی که اختلال دوقطبی داشته و تغییرات رفتاری پیشاقاعدگی نداشتند دوره های توأم با افسردگی بیشتری را گذرانده و در سال بعد هم علائم وخیم تری از خود نشان می‌دهند. نتایج این تحقیقات نشان داد که تشدید تغییرات پیشاقاعدگی می‌تواند یک عامل نشانگر حیاتی و مهم در پیش بینی بروز وضعیت وخیم اختلال دوقطبی در زنانی باشد که در سنین باروری هستند. محققان می‌گویند استروژن و سایر هورمونهای بارورکننده از طریق فعالیت در سیستم عصبی مرکزی بر علائم این تغییرات تأثیر می‌گذراند. در واقع زنانی که اختلال دوقطبی دارند، در دوران پس از زایمان و تغییرات یائسگی، میزان حساسیت و آسیب پذیریشان نسبت به عود کردن این بیماری در آن‌ها بیشتر است.

طی تحقیقات انجام شده بر روی ۳۰۰ زنی که از اختلال دوقطبی رنج می‌بردند مشخص شد آنهایی که میزان خشم و عصبانیت رفتارشان پیش از پریود بیشتر بود، در مقایسه با زنانی که اختلال دوقطبی داشته و تغییرات رفتاری پیشاقاعدگی نداشتند دوره های توأم با افسردگی بیشتری را گذرانده و در سال بعد هم علائم وخیم تری از خود نشان می‌دهند.
نتایج این تحقیقات نشان داد که تشدید تغییرات پیشاقاعدگی می‌تواند یک عامل نشانگر حیاتی و مهم در پیش بینی بروز وضعیت وخیم اختلال دوقطبی در زنانی باشد که در سنین باروری هستند. محققان می‌گویند استروژن و سایر هورمونهای بارورکننده از طریق فعالیت در سیستم عصبی مرکزی بر علائم این تغییرات تأثیر می‌گذراند. در واقع زنانی که اختلال دوقطبی دارند، در دوران پس از زایمان و تغییرات یائسگی، میزان حساسیت و آسیب پذیریشان نسبت به عود کردن این بیماری در آن‌ها بیشتر است.
تعداد دفعات عود کردن این بیماری تنها در حالت های توأم با افسردگی با هم تفاوت دارد و در حالت های شیدایی یا کم شیدایی فرقی با هم ندارند. از طرفی زنانی که دچار وخامت حال پیشاقاعدگی می‌شوند، احتمال بروز شکل وخیم اختلال دو قطبی -که به آن چرخه ی سریع می‌گویند و در آن این اختلال، چهار یا پنج بار در سال عود می‌کند- در آن‌ها بسیار ضعیف است.
محققان با توجه به نتایج تحقیقات پزشکی در این باره می‌گویند: این نتایج باعث تقویت اهمیت شناسایی تغییرات خلق و خو در طی چرخه‌ قاعدگی در زنانی می‌شود که اختلال دوقطبی دارند. زنانی که تغییرات رفتاری پیشاقاعدگی دارند اگر تحت نظارت بیشتری باشند، امکان بهبودی شان افزایش می‌یابد. البته هنوز اهمیت داروهای ضدافسردگی به طور کامل مشخص نشده، اما شواهد نشان می‌دهد که این دارو‌ها می‌توانند باعث تحریک علائم شیدایی در بیمارانی شود که اختلال دوقطبی دارند.
 (منبع: webmd)

شایع‌ترین دلیل خونریزی شدید قاعدگی چیست ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ