چرا پولیپ رحم٬ قابل درمان است؟

maryam01
اگرچه پولیپ های دهانه ی رحم در اکثر موارد علائمی از خود نشان نمی‌دهد٬ اما برخی زنان دچار خونریزی خفیف شده یا بعد از دخول، لکه های خونی می‌بینند. در کل پولیپ‌ها به منظور توقف علائم آزاردهنده و نیز به منظور پیشگیری از خونریزی و حساسیت به طور کامل برداشته می‌شود. اگرچه اکثریت پولیپ‌ها خوشخیم (غیرسرطانی) هستند٬ باید به خاطر پیشگیری از بروز علائم سرطانی به طور کامل برداشته شوند. نحوه درمان معمولا پولیپ دهانه ی رحم به خودی خود در دوران قاعدگی از بین می‌رود. در واقع اگر حین دخول جنسی به آن ضربه ای وارد شود تکه تکه می‌شود. با این حال در اکثر موارد باید با جراحی برداشته شود چرا که ممکن است به شکل نامشخصی در همانجا بماند و رشد کند. خوشبختانه جراحی این پولیپ آسان بوده و دردی ندارد.

اگرچه پولیپ های دهانه ی رحم در اکثر موارد علائمی از خود نشان نمی‌دهد٬ اما برخی زنان دچار خونریزی خفیف شده یا بعد از دخول، لکه های خونی می‌بینند. در کل پولیپ‌ها به منظور توقف علائم آزاردهنده و نیز به منظور پیشگیری از خونریزی و حساسیت به طور کامل برداشته می‌شود. اگرچه اکثریت پولیپ‌ها خوشخیم (غیرسرطانی) هستند٬ باید به خاطر پیشگیری از بروز علائم سرطانی به طور کامل برداشته شوند.
نحوه درمان
معمولا پولیپ دهانه ی رحم به خودی خود در دوران قاعدگی از بین می‌رود. در واقع اگر حین دخول جنسی به آن ضربه ای وارد شود تکه تکه می‌شود. با این حال در اکثر موارد باید با جراحی برداشته شود چرا که ممکن است به شکل نامشخصی در همانجا بماند و رشد کند. خوشبختانه جراحی این پولیپ آسان بوده و دردی ندارد.
پولیپکتومی
جراحی برای برداشتن یک پولیپ را پولیپکتومی می‌گویند. در این جراحی٬ جراح به منظور باز و گشاد کردن واژن٬ یک دستگاه فراخگر (یا عنقبین) را به آن وارد کرده و بعد کولپوسکوپی (یا مهبلبین) را که نوعی دستگاه بزرگ کننده است در داخل آن قرار می‌دهد تا بتواند محیط درون آن را بهتر ببیند. سپس نوعی انبرک حلقه ای را به آن فرو می‌کند تا به طور مناسب بتواند پولیپ را بگیرد. بعد به آرامی آن را می‌پیچاند تا زمانی که زخم آن از بین برود و بیافتد. شاید در این هنگام کمی احساس کنید که چیزی دارد در شما کشیده می‌شود اما اصلا درد ندارد. سپس دکتر نواحی اطراف آن را برای وجود هر نوع پولیپ دیگری چک می‌کند. در آخر از یک تکه ی نقرهای از جنس نیترات استفاده کرده و با آنجای زخم را داغ می‌کند تا بتواند آن را بپوشاند.
مراقبتهای بعد از جراحی
– اگر خونریزی داشتید از پنبه ی بهداشتی استفاده کنید.
– از دخول جنسی خودداری کنید
– ممکن است برای چند ساعت درد شدید داشته باشید. مسکّن هایی مانند ایبوپروفن یا تایلنول می‌تواند باعث تسکین درد شود
– می‌توانید بعد از جراحی مثل همیشه دوش بگیرید
 (منبع: webmd)

روش باردار شدن در بیماران پولیپ رحم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ