درمان گردن‌ درد با بازتاب بصری اصلاح‌شده

maryam01
اخیرا محققان دریافته‌اند که استفاده از واقعیت مجازی برای غلط جلوه دادن میزان چرخش گردن می‌تواند در افرادی که از گردن‌ دردهای مزمن رنج می‌برند به تغییر و کاهش درد کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد عوامل بسیاری از جمله نشانه‌های حسی،‌شناختی و احساسی می‌تواند در بروز و ایجاد درد تأثیر داشته باشد. نتایج جدید به دست آمده نشان می‌دهد که اصلاح یا تغییر نشانه‌های بصری که باعث انتقال و فرستادن اطلاعات بدن به مغز می‌شود می‌تواند بر میزان درد و یا بروز آن تأثیر بگذارد. محققان طی تحقیقی، بر روی ۲۴ فردی که حدود ۱۱ سال درد مزمن گردن داشتند بررسی‌هایی انجام دادند.

اخیرا محققان دریافته‌اند که استفاده از واقعیت مجازی برای غلط جلوه دادن میزان چرخش گردن می‌تواند در افرادی که از گردن‌ دردهای مزمن رنج می‌برند به تغییر و کاهش درد کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد عوامل بسیاری از جمله نشانه‌های حسی،‌شناختی و احساسی می‌تواند در بروز و ایجاد درد تأثیر داشته باشد. نتایج جدید به دست آمده نشان می‌دهد که اصلاح یا تغییر نشانه‌های بصری که باعث انتقال و فرستادن اطلاعات بدن به مغز می‌شود می‌تواند بر میزان درد و یا بروز آن تأثیر بگذارد. 
محققان طی تحقیقی، بر روی ۲۴ فردی که حدود ۱۱ سال درد مزمن گردن داشتند بررسی‌هایی انجام دادند. آن‌ها از شرکت‌کنندگان خواستند تا روی یک صندلی بنشینند در حالی‌که نمایشگر سربندی که واقعیتی مجازی را به آن‌ها نشان می‌داد روی سرشان گذاشته شده بود. این نمایش یک صحنهٔ داخلی یا خارجی را نشان می‌داد در شرایطی که به طور همزمان حرکات سر شرکت‌کنندگان را با استفاده دستگاه ژیروسکوپ یا ترازنما ثبت می‌کرد. شرکت‌کنندگان کمربندی بسته بودند که مانع از حرکت بالاتنهٔ آن‌ها می‌شد از طرفی در گوششان هدفون بود تا صداهای اضافی را نشنوند. 
طی نمایش هر صحنه، از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شد تا سرشان را هم به چپ و هم به راست حرکت دهند تا زمانی که درد حس ‌کنند. آنچه شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند این بود که در برخی آزمایش‌ها، محققان بازتاب بصری را در آن فضای مجازی ارزیابی کرده بودند که باعث می‌شد که این بازتاب بصری، گویای دقیق چرخش گردن نباشد. برخی صحنه‌ها نشان می‌داد که شرکت‌کنندگان اصلا سر خود را تکان نمی‌دادند. در برخی صحنه‌ها هم، بازتاب حاصل از آن صحنه طوری بود که باعث می‌شد شرکت‌کنندگان سرشان را بیشتر از حد عادی بچرخانند. 
نتایج این آزمایش نشان داد که بازتاب بصری نقش مهمی در شناسایی این مسئله دارد که چه زمانی شرکت‌کنندگان درد را حس کنند. وقتی که نمایش، میزان واقعی گردش سر را ثبت می‌کرد، دامنهٔ حرکت سر شرکت‌کنندگان در حالت بدون درد بیشتر بود، یعنی چیزی حدود ۶ درصد بیشتر از حالت طبیعی. اما وقتی که تصویر، چرخش گردن را بیش از حد نشان می‌داد، میزان حرکت بدون درد آن‌ها به طور متوسط ۷ درصد کمتر می‌شد. 
 (منبع: mayoclinic)

راهکارهای مقابله با گردن درد پس از بیدار شدن از خواب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ