تاثیر مصرف آسپیرین در دوران بارداری بر کاهش خطر پری‌اکلامپسی

maryam01
دانشمندان استرالیایی اخیرا و با استفاده از یافته‌های ۳۰ آزمایش به این نتیجه رسیدند که مصرف آسپیرین در دوران بارداری می‌تواند تا حدی خطر پیشرفت بیماری پری‌اکلامپسی را در مادر کاهش دهد. این بیماری ناشی از فشار خون بالا است که می‌تواند به مشکلات جدی و بدتری بیانجامد. هنوز چندان مشخص نیست که علت اصلی پری‌اکلامپسی چیست، اما دانشمندان حدس می‌زنند که انتشار مواد شیمیایی در جفت در رگ‌های خونی مادر اختلال ایجاد کرده و این باعث افزایش پلاکت‌های خونی شده که عامل ضدلختگی طبیعی خون محسوب می‌شود.

دانشمندان استرالیایی اخیرا و با استفاده از یافته‌های ۳۰ آزمایش به این نتیجه رسیدند که مصرف آسپیرین در دوران بارداری می‌تواند تا حدی خطر پیشرفت بیماری پری‌اکلامپسی را در مادر کاهش دهد. این بیماری ناشی از فشار خون بالا است که می‌تواند به مشکلات جدی و بدتری بیانجامد. 
هنوز چندان مشخص نیست که علت اصلی پری‌اکلامپسی چیست، اما دانشمندان حدس می‌زنند که انتشار مواد شیمیایی در جفت در رگ‌های خونی مادر اختلال ایجاد کرده و این باعث افزایش پلاکت‌های خونی شده که عامل ضدلختگی طبیعی خون محسوب می‌شود. 
طی تحقیقی دانشمندان بر روی ۳۲۲۱۷ زن و ۳۲۸۱۹ نوزاد آن‌ها آزمایشاتی انجام دادند. در این آزمایش از آن‌ها خواسته شد تا دُز کمی آسپیرین (۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرم در روز)، یک عامل ضدپلاکت دیگر به نام دیپریدامول و یک دارونما مصرف کنند. 
نتایج آزمایش نشان داد زنانی که عامل‌های ضدپلاکتی مصرف کردند در مقایسه با زنانی که در گروه تحت کنترل بودند میزان پیشرفت پری‌اکلامپسی، زایمان قبل از هفتهٔ ۳۴ اُم و یا مشکلات جدی در بارداری در آن‌ها ۱۰ برابر کمتر بود. 
عامل‌های ضدپلاکت هیچ تأثیری در مرگ جنین یا نوزاد، در اندازهٔ آن، و یا انواع خونریزی در مادر یا نوزاد ندشت. بنابراین محققان توانستند چنین نتیجه بگیرند که: 
مصرف عامل‌های ضدپلاکتی در دوران بارداری با کاهش متعادل اما ثابتی در خطر نسبی پری‌اکلامپسی، خطر زایمان قبل از هفتهٔ ۳۴ أم بارداری و یا زایمان با مشکلات وخیم مرتبط است. 
همان‌طور که می‌دانید پری‌اکلامپسی بیماری‌ای است که از هر ۲۰ مورد بارداری، یک مورد به آن دچار شده و طی آن فشار خون مادر بسیار زیاد می‌شود و میزان پروتئین ادرار او هم افزایش می‌یابد. این بیماری می‌تواند باعث دردهای شکمی، سردرد و تورم هم بشود. 
 (منبع: medicinenet) 

تستی ساده برای پیش‌بینی مسمومیت حاملگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ