آغاز دوران پ‍ریود پیش از ۱۰ سالگی، خطر مشکلات ریوی افزایش می‌دهد

maryam01
تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که از تنگی نفس یا عملکرد ضعیف ریوی رنج می‌برند غالبا افرادی هستند که دوران قاعدگی آن‌ها در سنین ۱۰ سالگی یا کمتر شروع شده است. در بخش دیگری از این تحقیقات به این مسئله اشاره شده که این مسئله در اروپای جنوبی و خصوصا در خانواده های پرجمعیت شایع‌تر است. زنان بزرگسالی که نخستین قاعدگی شان در ۱۰ سالگی یا کمتر از آن رخ می‌دهد به طور بارزی میزان ظرفیت ریه ی آن‌ها نسبت به زنانی که برای اولین بار در ۱۳ سالگی عادت ماهیانه دارند کمتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که از تنگی نفس یا عملکرد ضعیف ریوی رنج می‌برند غالبا افرادی هستند که دوران قاعدگی آن‌ها در سنین ۱۰ سالگی یا کمتر شروع شده است. در بخش دیگری از این تحقیقات به این مسئله اشاره شده که این مسئله در اروپای جنوبی و خصوصا در خانواده های پرجمعیت شایع‌تر است. 
زنان بزرگسالی که نخستین قاعدگی شان در ۱۰ سالگی یا کمتر از آن رخ می‌دهد به طور بارزی میزان ظرفیت ریه ی آن‌ها نسبت به زنانی که برای اولین بار در ۱۳ سالگی عادت ماهیانه دارند کمتر است. 
متخصصان به این نتیجه رسیده اند زنانی که قاعدگی زودهنگام داشته اند نسبت به دیگران، از مشکلات تنگی نفس بیشتر رنج می‌برند و این نشاندهنده ی آن است که عوامل متابولیسمی و هورمونی بر سیستم تنفسی آن‌ها تأثیر بسزایی دارد. به علاوه قد و قواره ی این دختر‌ها هم نسبت به بقیه کوچک‌تر بوده و نسبت به همسن های خود چاق‌تر هستند. 
ارتباط بین عملکرد ضعیف ریه، تنگی نفس و قاعدگی زودهنگام به تولد آن دختر مربوط می‌شود. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از زنانی که قاعدگی زودهنگام داشتند، هنگام تولد وزنشان بسیار کم بوده است. این اختلال درون رحمی ناهنجار احتمالا با رشد ضعیف ریه ی جنین همراه بوده است که می‌تواند به ضعف عملکرد آن در تمام طول زندگیاش بینجامد. 
بر خلاف کمبود وزن در زمان تولد، بسیاری از زنان بزرگسال به خاطر افزایش سریع حجم بدن در اوایل نوجوانی، دچار اضافه وزن می‌شوند. تحقیقات متعددی در طی سالهای اخیر نشان داده که بهبود وضعیت زندگی در کشورهای غربی منجر به اضافه وزن بچه و بلوغ زودهنگام شده است. 
(منبع: webmd) 

 علت طولانی شدن ورم عادت ماهانه در زنان چیست ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ