تاثیر آوازخوانی به سبک هندی در درمان اختلال تکلم

maryam01
آوازخوانی سبک هندی و آوازخوانی سنتی، مانند موسیقی سبک موتزارت و واگنر، دارای تکنیکهای صدایی بسیار قوی و تخصصی است. در حال حاضر محققان بخش آسیب شناسی تکلم در دانشگاه میزوری، این دو نوع سبک را با هم مقایسه می کنند تا روشی برای درمان لرزه های لارینژیت بیابند. این اختلال عصبی می تواند به مشکلات ارتباطی شدیدی بیانجامد. صدا در حنجره شکل می گیرد، در واقع عضوی که در گردن قرار گرفته است. لارینژیت یا لرزه ی صدا زمانی رخ می دهد که حنجره حین صحبت دچار گرفتگی شود و در نتیجه صدایی مانند نَفَس از فرد درآید که مدام باید فراز و فرودش را تنظیم کند. افرادی که بیماری پارکینسون و سایر اختلالات مشابه آن را دارند معمولا دچار لرزه های صدایی هستند.

آوازخوانی سبک هندی و آوازخوانی سنتی، مانند موسیقی سبک موتزارت و واگنر، دارای تکنیکهای صدایی بسیار قوی و تخصصی است. در حال حاضر محققان بخش آسیب شناسی تکلم در دانشگاه میزوری، این دو نوع سبک را با هم مقایسه می کنند تا روشی برای درمان لرزه های لارینژیت بیابند. این اختلال عصبی می تواند به مشکلات ارتباطی شدیدی بیانجامد.

صدا در حنجره شکل می گیرد، در واقع عضوی که در گردن قرار گرفته است. لارینژیت یا لرزه ی صدا زمانی رخ می دهد که حنجره حین صحبت دچار گرفتگی شود و در نتیجه صدایی مانند نَفَس از فرد درآید که مدام باید فراز و فرودش را تنظیم کند. افرادی که بیماری پارکینسون و سایر اختلالات مشابه آن را دارند معمولا دچار لرزه های صدایی هستند.

پروفسور رادهاکریشنان میگوید: سبکهای آوازخوانی کلاسیک و هندی بسیار متفاوتند. در آوازخوانی هندی افراد از سیستمی به نام «تان» برای تغییر یا کم و زیاد کردن ارتفاع صدا به طور ارادی و آوازخوانان کلاسیک از ویبراتو به طور غیرارادی و برای تنظیم صدا استفاده می کنند. با کمک این علم، ما می توانیم روش درمانی پیشرفتهای را برای لرزه های لارینژیت پیدا کنیم.

این پروفسور توانست تفاوت های بارزی بین آوازخوانی سنتی و هندی بیابد. در وهله ی اول آوازخوانی هندی با شیب سریعی در ارتفاع صدا همراه است که به آن «وضعیت تان» میگویند در عوض، آوازخوانی کلاسیک با استفاده از تغییر تکیه های صدا و ابزاری به نام ویبراتو برای انتقال یکپارچه ی صدا بین درجات مختلف انجام می شود.

آوازخوانان کلاسیک معمولا از سازه های خواننده برای افزایش دامنه ی خاصی از فرکانس صدا استفاده می کنند که برای گوش بسیار خوشایند است چرا که باعث وارد آمدن فشار کمتر به حنجره و گسترش صدا می شود. با این حال، آوازخوانان هندی از این سازه ها استفاده نمی کنند. بدون آن، آوازخوانان هندی در سطحی پائینتر از آوازخوانان کلاسیک کار می کنند، و صدای آواز آنها به صدای صحبت کردنشان بسیار شبیه است. پروفسور رادهاکریشنان توانست دریابد که آوازخوانی هندی به تلفظ دقیق اشعار نیازمند است، این در حالی است که در موسیقی کلاسیک، این نتها هستند که روال تلفظ را پیش برده و تعیین میکنند. ایشان توانست از تجهیزاتی استفاده کند که قادر است متغیرهایی مانند فشار ریوی، مدت زمان باز و بسته شدن تارهای صوتی و دامنه ی خروج صدا از حنجره را اندازه گیری کند.
(منبع: mayoclinic)

تاخیر گفتاری در برابر اختلال تکلم: کدام مشکل جدی‌تر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ